امارات

کابوس بزرگ امارات در جام ملت‌های آسیا 2023 مقابل ایران/ تاریخ تکرار خواهد شد؟

به گزارش  اقتصادنیوز به نقل از ورزش سه، تیم ملی فوتبال ایران که بعد از دو برد مقابل فلسطین و هنگ‌کنگ صعود خود به مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های 2023 را قطعی کرده در سومین مسابقه مرحله گروهی‌اش به مصاف امارات حریفی آشنا خواهد رفت.

این مسابقه در حالی در روز سوم مرحله گروهی برگزار می‌شود که تیم ملی قبلا در همین تورنمنت چنین اتفاقی را تجربه کرده و بعد از شش امتیازی شدن در بازی سوم به مصاف امارات رفته بود. خبر مرتبط صعود شاگردان قلعه‌نویی به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا

اقتصادنیوز: دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و هنگ کنگ با پیروزی یک بر صفر شاگردان امیر قلعه نویی با تک‌گل مهدی قایدی به پایان رسید.

برای یادآوری این دژاووی تاریخی باید به جام ملت‌های 2011 برگردیم که اتفاقا آن دوره جام ملت‌ها نیز در قطر برگزار می‌شد.

بعد از پیروزی دو بر یک تیم ملی مقابل عراق و برد یک گله مقابل کره شمالی، تیم ایران به رهبری افشین قطبی با شش امتیاز صعود خود به مرحله بعید را قطعی کرده بود و به همین خاطر قطبی با تیم دوم خود به مصاف امارات رفت که حتی از تیم اول نیز شاداب‌تر و پویاتر نشان داد.

در تاریخ 19 ژنویه 2011 (29 دی 1389) یعنی تقریبا 13 سال قبل تیم ایران در ورزشگاه باشگاه قطر اسپورت کلاب دوحه و در حضور 5012 تماشاگر با 9 تغییر نسبت به بازی قبلی در ترکیب اصلی به میدان رفت و با سه گل آرش افشین، محمد نوری و گل به خودی ولید عباس بازیکن امارات حریف خود را در هم کوبید.

ترکیب تیم ملی در این مسابقه عبارت بود از : شهاب گردان، خسرو حیدری، فرشید طالبی، محسن بنگر، احسان حا‌صفی (محمد نصرتی 60)، آندرانیک تیموریان، آرش افشین، محمد نوری، قاسم حدادی‌فر، مسعود شجاعی (غلامرضا رضایی 46)، محمد غلامی (رضا نوروزی 86) .

برای امارات هم این ترکیب به میدان رفت: ماجد ناصر، خالد سبیل، حمدان الکمالی، ولید عباس، زبید خاطر، عامر عبدالرحمن، اسماعیل مطر، احمد خلیل، اسماعیل الحمدی، یوسف جابر، علی الوهابی. سرمربیگری این تیم را برعهده سرچکو کاتانچ مشهور بود.

در این مسابقه بنگر، رضایی و آرش افشین از ایران و ماجد ناصر از امارات کارت زرد گرفتند اما “دونگ جین کیم” کره‌ای، داور مسابقه، آرش افشین از ایران و خالد سبیل از امارات را با کارت قرمز اخراج  کرد.

در این مسابقه تیم قرمز پوش ایران در نیمه نخست با وجود تسلط بر زمین اما شوت‌های کمتری به سمت دروازه حریف زد و موقعیت‌های امارات تا حدودی بهتر بود.

در زمین نه چندان مساعد این ورزشگاه که با زمین‌های فعلی قطر قابل مقایسه نبود تیم ملی نیمه دوم را با یک تغییر شروع کرد و غلامرضا رضایی جای مسعود شجاعی را در زمین گرفت تا آندرانیک تیموریان بازوبند کاپیتانی را به بازو ببندد.

بازی تا دقیقه 70 متعادل دنبال می‌شد و هر دو تیم دو موقعیت عالی از دست دادند تا اینکه تیم ملی بالاخره در دقیقه 70 به گل رسید. در این لحظه آرش افشین پس از دو بار برخورد توپ به تیرک دروازه با ضربه‌ غلامی با سر دروازه را گشود. با این حال سه دقیقه بعد دروازه‌بان خشمگین امارات که عصبانی شده بود، پس از انجام خطای آرش افشین بر روی او به شدت به ستمش حمله‌ور شد که مدافعان این تیم  به هر شکل ممکن او را آرام کردند. داور کره‌ای بازی که تا این لحظه در دادن کارت خوب کار نکرده بود به ماجد ناصر و آرش افشین کارت زرد نشان تا زننده‌ تک گل ایران از بازی اخراج شود. افشین در دقیقه 22 بازی به‌خاطر رعایت نکردن فاصله کارت زرد اولش را از داور گرفته بود.

با این حال در دقیقه 83 و لحظاتی بعد از ده نفره شدن امارات تیم ملی به گل دوم هم رسید. خسرو حیدری با حرکتی نفوذی از جناح راست توپ را برای نوری فرستاد و ضربه دقیق محمد نوری به گوشه‌ دروازه رفت تا ایران به گل دوم برسد.

در سومین دقیقه وقت‌های تلف شده امارات صاحب موقعیت گلزنی شد که گردان شوت بازیکن حریف را مهار کرد و بعد از دو ضربه توپ به آندو تیموریان در مرکز زمین رسید که او با یک پاس بی‌نظیر غلامرضا رضایی را راهی دروازه حریف کرد، رضایی که با مدافع حریف کورس بسته بود دروازه‌بان امارت را دریبل زد اما ولید عباس مدافع حریف دروازه خودی را باز کرد تا شبی باشکوه برای تیم ملی رقم بخورد.

بعد از این بازی از سوی مسئولان برگزاری مسابقه آندرانیک تیموریان به‌عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد. او جایزه ویژه خود را از شرکت سامسونگ دریافت و توپی را به یادگار امضا کرد که در پایان رقابت‌ها به مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا برده شد. آندو که در این بازی یکی از بهترین بازی‌های ملی‌اش را در طول دوران بازیگری خود انجام داد بعد از بازی به یکی از دوستان خود گفت: سه شماره 14 نسخه امارات را پیچیدند.

اشاره آندو به خودش، محمد نوری و قاسم حدادی‌فر بود که در تیم‌های باشگاهی‌شان شماره 14 را به تن می‌کردند و البته رفاقت و صمیمیت زیادی با هم داشتند و در نیمه دوم آن بازی کنار هم کولاک کردند.

در این مسابقه هواداران تیم ملی امارات که متصورند تیم ایران با نفرات ذخیره‌اش شاید شکست بخورد بعد از گل دوم تیم ملی ورزشگاه را ترک کردند. این شکست به قدری برای اماراتی‌ها سنگین بود که گزارشگر اماراتی اسامی گویندگان و مجریان برنامه‌های تلویزیونی این کشور را به اشتباه بیان می‌کرد. در همین حال مفسران شبکه دبی اسپورت با رد صحبت‌های کاپیتان تیم ملی امارات، “سبیط خاطر” کاپیتان تیم ملی امارات و “اسماعیل مطر” به بی‌تفاوتی بازیکنان این تیم در مقابل تیم ملی ایران اظهار تاسف کرد و توجیه‌های آنان را نپذیرفت. شبکه‌های تلویزیونی امارات  آن روز را برای فوتبال این کشور روزی سیاه نامیدند و اعلام کردند در دیداری که برای پیروزی آماده شده بودیم، شکست سنگینی را پذیرفتیم. این تلویزیون‌ها با انتقاد از “ولید عباس” مدافع اماراتی که در دیدارهای امارات با عراق و ایران دو گل به دروازه خودی زده بود، آن را نشانه از هم گسیختگی تیم ملی کشور خود توصیف کردند.

علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، بعد از گل سوم تیم ملی بسیار خوشحال بود. رئیس فدراسیون فوتبال که از جایگاه ویژه نظاره‌گر این بازی بود، از جای خود بلند شد و با نشان دادن نیمکت تیم ملی برای کادرفنی با خوشحالی دست تکان داد. در این لحظه اصغرحاجی‌لو سرپرست تیم ملی نیز حرکت کفاشیان را دید و با نشان دادن عدد 3 با انگشتانش خوشحالی خود را با او تقسیم کرد.

بعد از سوت پایان بازی بازیکنان ایران به سمت تماشاگران رفتند و از آن‌ها قدردانی کردند. این تماشاگران از قطبی خواستند که به طرف‌شان برود و او به همراه منصور رشیدی و شهاب گردان به سمت تماشاگران رفتند و به‌خاطر حمایت آن‌ها در این سه بازی، از آن‌ها تشکر کردند. تیم ایران با این برد اولین تیم 9 امتیازی آن تورنمنت شد و تماشاگران قطبی را با لقب «امپراتور» تشویق کردند.

پس از این بازی سرچکو کاتانچ، سرمربی تیم ملی امارات، گفت: آمار نشان می‌دهد در تمام بازی‌هایمان آمار شوت‌زنی بهتری داشتیم. حتی در این بازی هم بهتر از ایران بودیم. ایران تنها 3 شانس گل داشت که هر سه آن را تبدیل به گل کرد. ایران و عراق فوتبالی فیزیکی مبتنی بر قدرت بدنی دارند. ایران با تکیه بر تکنیک بازیکنانش توانست برتری را به دست بیاورد. ایران بهترین تیم گروه بود. آن‌ها از نظر فیزیکی و تاکتیکی عالی هستند. بازی آن‌ها با کره یک بازی خوب خواهد شد که روی دیگر آن هم تیم خوب کره است.

بعد از این بازی کمیته فنی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا آماری از دونده‌ترین بازیکنان مصاف ایران و امارات منتشر کرد که بر اساس این آمار محمد نوری با 10،195 کیلومتر دونده‌ترین بازیکن این دیدار بود. او با میانگین سرعت 7،2 سریع‌ترین بازیکن این بازی بود. آندرانیک تیموریان هم با 9،770 کیلومتر دوندگی و قاسم حدادی‌فر با 9،604 کیلومتر دوندگی دیگر بازیکنانی بودند که بیشترین دوندگی را در جدال 90 دقیقه‌ای ایران برابر امارات داشتند. این دو با سرعت 6،8 پس از نوری سریع‌ترین بازیکنان این بازی بودند.

انتخاب داور کره‌ای برای این بازی با توجه به اینکه تیم ملی در مرحله یک چهارم باید با کره مصاف می‌داد عجیب بود. به همین خاطر تصمیمات این داور بارها مورد اعتراض کار فنی تیم ملی قرار گرفت. هچنین تیم آنالیز کره جنوبی هم در ورزشگاه حاضر بود و البته  بعد از گل دوم تیم ملی ورزشگاه را ترک کرد.

بعد از بازی و برد شیرین تیم ملی تمام کارشناسان و مربیان فوتبال کشورمان از تغییرات شجاعانه قطبی و نمایش دلپذیر تیم ملی تمجید کردند و همه درباره قهرمانی در این تورنمنت با امید حرف می‌زدند. همچنین شبکه تلویزیونی ورزشی عراق موسوم به “العراقیه اسپورت” با بیان این مطلب که تیم ملی ایران یک بار دیگر فوتبال امارات را تحقیر کرد، گفت: «افشین قطبی با ذخیره‌های خود تاریک‌ترین روز فوتبال امارات را رقم زد. پس از فاجعه حذف تحقیرآمیز تیم ملی عربستان، نزول فوتبال امارات متحده عربی بارزترین مشخصه سراشیبی سقوط فوتبال کشورهای ثروتمند عربی منطقه بود.» در همین حال تلویزیون الجزیره اسپورت در تحلیلی جامع از این دیدار گفت: «تیم ملی ایران در یک بازی تمرینی تیم ملی امارات را از پیش رو برداشت تا آماده رویارویی با تیم ملی کره جنوبی باشد.»

بعد از این برد افشین قطبی سرمربی تیم ملی گفت: در حال حاضر نه تنها کره جنوبی بلکه همه تیم‌ها از ایران می‌ترسند و هیچ تیمی دوست ندارد با ایران رودررو شود. من در کره کار کرده‌ام و برایم سخت است که با تیم ملی این کشور روبه‌رو شوم، چرا که کره‌جنوبی را دوست دارم ولی با تمام احترامی که برای مردم این کشور قائلم باید کره را ببریم و صعود کنیم. فکر می‌کنم رابطه بین مردم ایران و کره هم خوب باشد. تجربه‌ام می‌گوید مردم دو کشور به هم احترام می‌گذارند. کره تیم خوبی است و در جام جهانی نتایج خوبی گرفت؛ اما من می‌گویم با توجه به شناختی که از کره دارم می‌توانیم این تیم را شکست دهیم.

هادی عقیلی درباره اینکه گفته می‌شد اگر نوبتی هم باشد، این بار نوبت ایران است که در مرحله یک چهارم نهایی کره‌جنوبی را شکست دهد، گفت: این عین خرافاتی بودن است. ما بازی خودمان را برابر کره انجام می‌دهیم و امیدواریم که بتوانیم این تیم را شکست دهیم. مسعود شجاعی هم گفت: اگر نوبتی هم باشد، نوبت ماست که کره جنوبی را در مرحله یک چهارم شکست دهیم. فکر می‌کنم که کره‌ای‌ها هراس بیشتری از ما داشته باشند.

در آن تورنمنت 16 تیمی تیم ملی ایران در مرحله یک چهارم نهایی بعد از تساوی یک – یک مقابل کره جنوبی در وقت‌های اضافه گل دیگری دریافت کرد و از دور مسابقات حذف شد. کره جنوبی هم در مرحله نیمه نهایی بعد از تساوی 2-2 در ضربات پنالتی به ژاپن باخت. ژاپن هم در فینال با تکل گل وقت‌های اضافه تاداناری لی استرالیایی که در نیمه نهایی با شش گل ازبکستان را در هم کوبیده بود را شکست داد و به‌عنوان قهرمانی رسید. همچنین بخوانید اتفاق جالب در آخرین تمرین تیم ملی قبل از دیدار با امارات / قلعه‌نویی ازسوی شاگردانش تشویق شد بحرین، مالزی را از جام حذف کرد دلیل غیبت سردار آزمون مقابل هنگ‌کنگ‌ چه بود؟ برنامه دیدارهای روز هفتم جام ملت‌های آسیا 2023
منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا