امارات

نگرانی آمریکا از روابط شرکت هوش مصنوعی امارات با چین

در جریان سفر «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی به واشنگتن در ماه ژوئن، «جیک سالیوان» همتای آمریکایی‌اش این مسئله حساس را عنوان کرد.

او گفت که شرکت هوش مصنوعی جی۴۲ که توسط مشاور امنیت ملی امارات کنترل می‌شود، به عقیده مقامات آمریکایی پروژه و کارهایش را با چین مخفی می‌کند.

این شرکت هوش مصنوعی قراردادهایی را با غول‌های اروپایی دارویی از جمله آسترازنکا و یک قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری با یک شرکت «سیلیکون ولی» دارد. لازم به ذکر است که ماه گذشته میلادی، شرکت جی۴۲ از شراکتی با «اوپن اِی‌آی» (OpenAI)، خالق چت جی‌پی‌تی خبر داد.

روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید: اما در کانال‌های محرمانه آمریکا، نگرانی‌هایی نسبت به فعالیت‌های این شرکت وجود دارد. سازمان سیا و دیگر آژانس‌های جاسوسی آمریکایی هشدارهایی را نسبت به همکاری جی۴۲ با شرکت‌های بزرگ چینی از جمله هوآوی داده‌اند؛ اقدامی که مقامات آمریکایی آن را نوعی تهدید امنیتی می‌دانند.

دو تن از مقامات رسمی آمریکایی و مطلع به این گزارش می‌گویند که مقامات آمریکایی هراس دارند که شاید شرکت جی۴۲ با نفوذش بتواند به اطلاعات ژنتیکی میلیون‌ها آمریکایی دست پیدا کند و آن‌ها را در اختیار دولت چین قرار دهد.

این مقامات همچنین می‌گویند که حتی مشخصات طبقه‌بندی شده‌ای از «پنگ شیائو» مدیر اجرایی جی۴۲ که در ایالات متحده تحصیل کرده و تابعیت آمریکایی خود را به خاطر یک اماراتی کنار گذاشته، تهیه کرده است.

نتایج اسناد سیا درباره آقای شیائو هنوز مشخص نیست.

سال‌هاست که ایالات متحده تلاش می‌کند تا نفوذ چین در خاورمیانه را محدود کند و مقامات آمریکایی بر این باورند که تلاش‌های چین برای ساخت پایگاه‌های نظامی و فروش سلاح در منطقه نگرانی‌هایی را در حوزه امنیت ملی به دنبال دارد. با این حال، امروز مرز جدیدی در این تلاش وجود دارد و چین برنامه‌های دیگری برای کسب برتری در فناوری‌های پیشرفته جهان دارد؛ از جمله این موارد می‌توان به هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، محاسبات کوانتومی، رایانش ابری، زیرساخت‌های نظارتی و تحقیقات ژنومی اشاره کرد

310310 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1842249
منبع: خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا