امارات

مذاکره سه جانبه امارات، اردن و رژیم صهیونیستی در دوبی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیوعرب ، یک هیئت اردنی شامل «محمد النجار »، وزیر آب، «صالح الخرابشه »، وزیر انرژی و منابع معدنی و «معاویه راده » وزیر محیط زیست وارد امارات شد تا در مورد تعدادی از پروژه‌ها در حوزه آب که طیف گسترده‌ای از منافع مشترک با رژیم صهیونیستی و امارات را پوشش می‌دهد، گفتگو کنند.

«سلطان بن احمد الجابر»، وزیر صنعت و فناوری پیشرفته امارات متحده عربی و فرستاده ویژه این کشور برای تغییرات آب و هوایی قرار است در دیدار با هیئت اردنی در مورد چشم‌انداز همکاری‌های دوجانبه که دو کشور را به هم نزدیکتر می‌کند و راه‌های تقویت همکاری در حوزه انرژی، گفتگو کند. آب، محیط زیست و راه‌های مقابله با چالش‌های بحران جهانی آب و هوا از مهمترین موضوعات این مذاکرات عنوان شده است.

این مذاکرات شامل یک گفتگوی سه جانبه با وزیر انرژی رژیم اسرائیل برای بحث در مورد پروژه‌های انتقال آب و انرژی نیز خواهد بود.

امارات متحده عربی با میزبانی نشست آب و هوایی کاپ ۲۸ (COP28) از هم اکنون مذاکرات خود در منطقه را درباره مسائل آب و هوایی آغاز کرده است.

مذاکره سه جانبه اخیر در دوبی با حضور هیئت اردنی و صهیونیستی نیز بخشی از مذاکرات پیش زمینه برای میزبانی امارات از اجلاس آب و هوایی کا پ۲۸ عنوان شده است.

پیش از این اردن و رژیم صهیونیستی در حوزه آب دارای چالش‌ها و اختلاف نظرهایی بودند و مشخص نیست که آیا دو طرف در نشست دوبی به دنبال گفتگو بر سر اختلافات نیز خواهند بود یا خیر؟ از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد روابط سیاسی اردن و رژیم اسرائیل پس از تنش آشکار در دوره اخیر در آستانه بهبود باشد؛ به ویژه پس از مواضع تند «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقطع اخیر و اصرار وی بر تحمیل حاکمیت اسرائیل بر غور اردن و شمال البحر المیت (دریای مرده) و همچنین تهدیدهایی که اردن درباره تجدید نظر در توافق صلح (وادی عربه ) بین دو طرف مطرح کرده است.
منبع:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا