امارات

نامزدهای اصلی ولیعهدی ابوظبی چه کسانی هستند؟

به گزارش مشرق، با انتخاب «محمد بن زاید» به مقام ریاست امارات، گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه وی چه فردی از «خاندان زاید» را به مقام ولیعهدی منصوب می‌کند، شدت گرفته و انتخاب ولیعهد ابوظبی سازوکار قانونی مشخصی ندارد و فقط تابع اراده حاکم ابوظبی بوده که رئیس امارات هم است.

اصلی ترین گزینه‌های این مقام سه فرزند شیخ زاید آل نهیان و یک فرزند محمد بن زاید هستند.

منصور بن زاید

منصور بن زاید زاده ۱۹۷۰ از چهره‌های شاخص خاندان حاکم در امارات و از مشهورترین فعالان اقتصادی در این کشور است.

او میان سال‌های ۱۹۹۷-۲۰۰۴، یعنی در زمان حکومت پدرش، شیخ زاید بن سلطان، رئیس دفتر حاکم امارات و از ۲۰۰۴ وزیر امور ریاست بود.

منصور بن زاید به فعالیت‌های اقتصادی‌اش شناخته می‌شود ورئیس چند نهاد مهم مالی از جمله صندوق توسعه ابوظبی، بانک خلیج اول، شرکت سرمایه‌گذاری نفتی بین‌المللی و عضو شورای عالی امور مالی و اقتصادی است.

او همچنین به سرمایه‌گذاری‌هایش در باشگاه‌های ورزشی جهانی شناخته می‌شود و شرکت «هلدینگ ابوظبی برای توسعه و سرمایه‌گذاری»، که بنیان‌گذار و رئیس آن منصور بن زاید است، در سال ۲۰۰۸ باشگاه منچستر سیتی و در سال ۲۰۱۳ باشگاه نیویورک سیتی و در سال‌های بعد باشگاه‌های مومبای سیتی و ملبورن سیتی را خریداری کرد.

وی داماد محمد بن راشد، حاکم دبی و نخست‌وزیر امارات، است و این بر نفوذ وی در حاکمیت امارات افزوده است. او در حال حاضر معاون نخست‌وزیر امارات است.

طحنون بن زاید

طحنون بن زاید، زاده ۱۹۷۱، نیز از فرزندان شیخ زاید است که از ۱۹۹۶ مقام رئیس دفتر ویژه پدرش را بر عهده داشت.

او از سال ۲۰۱۶ مشاور امنیت ملی امارات و از چهره‌های شاخص امنیتی در این کشور است.

طحنون بن زاید رئیس بانک ملی ابوظبی، بزرگ‌ترین بانک امارات و رئیس یک هلدینگ بزرگ اقتصادی در این کشور و رئیس مجموعه ۲۴، شرکت اماراتی فعال در بخش هوش مصنوعی است.

مجله فوربز در سال ۲۰۱۵ او را یکی از ۱۰۰ ثروتمند جهان عرب معرفی کرد.

او در بخش روابط خارجی نیز فعال است و در سال گذشته به تهران و آنکارا سفر کرد.

هزاع بن زاید

هزاع بن زاید پنجمین فرزند شیخ زاید زاده ۱۹۶۵ است که در رشته علوم سیاسی و اداری در دانشگاه امارات تحصیل کرده و از شاخص‌ترین چهره‌ها در نوسازی امارات شناخته می‌شود.

او از سال ۲۰۱۰ نایب رئیس شورای اجرایی امارت ابوظبی و عضو شورای عالی نفت امارات است.

او در ۱۹۸۳ به دستگاه امنیت ملی امارات پیوست و در فاصله سال‌های ۱۹۹۲-۲۰۰۶ رئیس این دستگاه شد. او در سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۱۶ نیز مشاور امنیت ملی امارات بود.

هزاع بن زاید نیز علاقه بسیاری به ورزش دارد و رئیس افتخاری فدراسیون فوتبال امارات و معاون رئیس باشگاه العین بوده است.

وی علاوه بر تحصیل در دانشگاه امارات، مدرک کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه کمبریج و دکترای منابع طبیعی و توسعه و امنیت اقتصادی از دانشگاه بویلز انگلستان دارد.

خالد بن محمد بن زاید

چهارمین نامزد اصلی مقام ولیعهدی ابوظبی، خالد فرزند ارشد محمد بن زاید، زاده ۱۹۸۲ است.

او از سال ۲۰۱۶ معاون مشاور امنیت ملی امارات و رئیس دستگاه امنیت امارات بوده و مسئولیت اجرای چند پروژه بزرگ اقتصادی را بر عهده داشته است. منبع: العالم
منبع: مشرق نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا