امارات

بازگشت سفیر امارات به ایران پس از ۷ سال

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا وزارت خارجه امارات در ۳۰ مردادماه سال جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد: در چارچوب تمایل رهبری امارات برای تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران و در اجرای تصمیم قبلی خود مبنی بر ارتقای سطح نمایندگی دیپلماتیک به درجه سفیر و نیز در راستای تماس تلفنی ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۲ شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی و جناب آقای دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، طی روزهای آینده سیف محمد الزعابی، سفیر امارات به تهران باز می‌گردد.

این وزارتخانه اعلام کرد که این تصمیم بر اساس هماهنگی‌های مستمر با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بر اساس موازین دیپلماتیک جاری بین کشورها صورت می‌گیرد. وزارت امور خارجه امارات در بیانیه خود تاکید کرد: سیف محمد الزعابی با هماهنگی و همکاری مقامات ایران، به منظور کمک به پیشبرد روابط دوجانبه و دستیابی به منافع مشترک دو کشور همسایه و منطقه، در روزهای آینده برای انجام وظایف دیپلماتیک خود در سفارت امارات، به تهران بازخواهد گشت. تقدیم رونوشت استوارنامه “الزعابی” به صالحی، وزیر خارجه وقت در ۳۱ خرداد ۱۳۹۰

 با توجه به این بیانیه، خبرنگار ایسنا کسب اطلاع کرد که از  ۱۰  روز پیش سفیر امارات به تهران بازگشته و فعالیت خود را در نمایندگی امارات در تهران به صورت رسمی  آغاز کرده است.

“سیف محمد عبید الزعابی” از سال ۲۰۱۱ سفیر امارات در تهران  بود ولی  در سال ۲۰۱۵  امارات اقدام به سطح کاهش روابط با ایران کرد و سفیر خود را از تهران فراخواند .

 به گزارش ایسنا، در پی قطع روابط ایران و عربستان در سال ۱۳۹۴، امارات متحده عربی نیز به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران طی سال‌های اخیر به تبعیت از ریاض، سطح روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با تهران کاهش داد و این روابط از سطح سفیر به کاردار تنزل پیدا کرد. امارات همچنین در آن سال تصمیم گرفت که تعداد دیپلمات های ایرانی موجود در آن کشور را کاهش دهد.

در این سال‌ها روابط ایران و امارات، دوران پر از فراز و نشیبی را طی کرده است چنانکه گاهی رقابت‌ها و اختلافات موجود بین دو کشور به سمت خصومت سوق پیدا کرده ولی به نظر می‌رسد که در مدت اخیر مقامات دو کشور در تعاملات دیپلماتیک رسمی و غیررسمی خود تلاش‌ کرده‌اند به رغم برخی از اختلاقات از جمله ارتباط نزدیک موجود بین امارات و رژیم صهیونیستی و هشدار چندین باره ایران در مورد عواقب این موضوع، این روابط را مدیریت کنند و  براساس اظهارات علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در آذرماه سال گذشته بعد از سفر به امارات، صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات باز کنند.

به گزارش ایسنا ، با توجه به این  که “سیف محمد عبید الزعابی” پبش از این سفیر بوده است برای فعالیت مجدد خود نیازی به ارائه استوارنامه خود به مقامات جمهوری اسلامی ایران نداشت. همچنین بخوانید پیش‌بینی قطر درباره توافق ایران و آمریکا توئیت مهم اولیانوف درباره مذاکرات وین صادرات بنزین ارزان به همسایگان در حال بررسی پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای بازگشت به برجام هستیم
منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا