امارات

یمن| ریاض درصدد تغییر سفیر بی‌اخلاق/ درگیری مزدوران عربستان و امارات در سقطری

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع قبیله‌ای در جزیره سُقُطری واقع در جنوب یمن گفتند که عناصر مسلح وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن (المجلس الانتقالی الجنوبی) که متمایل به امارات است، به مواضع نیروهای مزدور وابسته به عربستان سعودی در این جزیره حمله کرده‌اند.

وبگاه خبری «الخبر» یمن به‌نقل از این منابع، امروز دوشنبه گزارش داد که نیروهای مذکور به محل تجمع نیروهای سعودی در مرکز ایست و بازرسی «حبیق» در ورودی شهر «حدیبو» (مرکز استان آرخبیل و مرکز جزیره سقطری) آتش گشوده و دفتر «رمزی محروس» استاندار یمنی وابسته به ریاض این جزیره را آتش زده‌اند.

عربستان به‌دنبال ایجاد اقلیم حضرموت و تجزیه یمن است

این منابع گفتند که این حمله بعد از آن صورت می‌گیرد که عربستان سعودی تلاش دارد رمزی محروس، استاندار اخوانی (وابسته به حزب الاصلاح) را به رأس قدرت در این جزیره راهبردی برساند.

در همین ارتباط، «سالم الشیبه»، از رهبران برجسته شورای انتقالی جنوب یمن فاش کرد که عربستان سعودی اخیراً چند جلسه در سطح رهبران محلی و شخصیات اجتماعی در استان‌های المَهره (شرق)، سُقطری، حَضرَموت و شَبوه برگزار کرده است و به‌گفته وی، هدف از این جلسات، الحاق این استان‌های سرشار از نفت و گاز و دارای موقعیت استراتژیک به عربستان سعودی است.

گفته می‌شود عربستان سعودی تلاش دارد «اقلیم حضرموت» را در شرق یمن ایجاد کند و این منطقه تحت قیمومیت و کنترل ریاض قرار داشته باشد.تصمیم سعودی‌ها برای الحاق تعدادی از استان‌های یمن به جنوب عربستان

سالم شیبه گفته است که شورای انتقالی جنوب یمن (که خود گرایش جدایی‌طلبانه و سودای جمهوری یمن جنوبی در سر دارد) مخالف این اقدام است و هرگز خروجی این دیدارها و جلسات را قبول نخواهد کرد. او تهدید کرده است که شورای مذکور، فایل صوتی و تصویری از این دیدارها دارد و در صورت لزوم برای رسوا کردن رهبران و سیاسیون یمنی جنوبی، این فایل‌ها را منتشر خواهد کرد.

رقابت بین ریاض و ابوظبی بر سر تصاحب جنوب و شرق یمن و منابع انرژی در این مناطق محدود به درگیری مسلحانه نیست و دو طرف در این راستا به‌دنبال ائتلاف و برداشتن‌گام‌های سیاسی با افراد بانفوذ در یمن هستند.

تماس تلفنی بن‌زاید با یکی از اعضای شورای ریاستی

رسانه‌های یمن امروز دوشنبه گزارش دادند که امارات در راستای نفوذ هرچه بیشتر خود در شورای ریاستی وابسته به ریاض (جایگزین دولت مستعفی یمن و منصور هادی)، دو تن از شیوخ نزدیک به «سلطان العراده»، استاندار اخوانی (وابسته به حزب الاصلاح) استان مأرب را آزاد کرده است.

عراده یکی از هفت عضو شورای ریاستی مذکور است که با فشار عربستان سعودی، منصور هادی مجبور شد اختیارات خود به این شورا به‌ریاست رشاد العلیمی منتقل کند.

منابعی در دولت «معین عبدالملک سعید» نخست وزیر دولت ائتلافی (شورای انتقالی و دولت مستعفی) در این ارتباط گفتند که آزادی این دو فرد نزدیک به سلطان العراده بعد از آن صورت گرفت که او با محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی تلفنی گفت‌وگو کرده است و بین دو طرف معامله‌ای با هدف افزایش نفوذ امارات در شورای ریاستی صورت گرفته است. عراده خود از برجسته‌ترین معاونان رشاد العلیمی است و طی این تماس توافق شده است که امارات تلاش‌های خود را برای ابقای وی در سمت استانداری مأرب به‌کار بگیرد.

به‌گفته این منابع، بن‌زاید از العراده خواسته است که از نامزدی افراد شورای انتقالی و «طارق صالح» (عضو دیگر شورای ریاستی) برای تصدی مناصب وزارت دفاع و کشور در دولت جدید حمایت کند که قرار است در روز‌های آینده، دولت جدید تشکیل شود.

شورای انتقالی و طارق صالح تلاش دارند که صغیربن عزیز را به‌عنوان وزیر دفاع و جانشین «المقدشی» و «ناصر لخشع»، معاون وزیر کشور فعلی را به‌عنوان وزیر کشور و جانشین «ابراهیم حیدان» معرفی کنند.

این دو وزارت‌خانه از مهترین وزارت‌خانه‌‌هایی است که امارات سعی دارد با ایجاد تغییرات در روزهای آینده، آن‌ها را قبضه کند و نفوذش را از این طریق در شورای ریاستی بسط دهد.

کشته‌شدن یکی از فرماندهان وابسته به امارات

در ارتباط با تنش و رقابت بین ریاض و ابوظبی برای نفوذ در یمن، رسانه‌های یمن همچنین گزارش دادند که یکی از فرماندهان وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن در شرایط مشکوکی جان باخته است.

بر اساس این گزارش، «سرتیپ سیف شائف»، فرمانده عملیات نظامی محور استان «الضالع» در حادثه رانندگی مبهمی مرده است. این فرمانده وابسته به امارات از عدن به‌سمت ضالع در حرکت بود تا خود را به مجلس ترحیم دو تن از فرماندهان میدانی برساند که اخیراً در حادثه مشکوکی کشته شده‌اند.

به‌گفته منابع محلی در جنوب یمن، انگشت اتهام به‌سمت حزب اخوانی الاصلاح که متحد عربستان سعودی در جنگ یمن است، نشانه رفته است.

چرایی تمایل عربستان برای پایان‌دادن به جنگ یمن از زبان مسئول آمریکایی

اخیراً عربستان سعودی موافقت خود با آتش‌بس دوماهه قابل تمدید در یمن را  که یک ماه و یک هفته از آن می‌گذرد، اعلام کرد و برخی این موافقت را نشانه تمایل ریاض برای پایان دادن به جنگ هشت‌ساله یمن دانستند.

«تیم لیندرکینگ»، فرستاده آمریکا در امور یمن به مرکز تحقیقات راهبردی و بین‌المللی گفته است که ریاض بیش از هر زمان دیگری، روز به روز قانع‌تر می‌شود که فرصت‌های نفوذش در یمن بعد از هشت سال جنگ و کشتار در حال کم‌شدن است.

او گفت که انصارالله یمن به قدرتی در عرصه سیاسی تبدیل شده و به‌روی زمین نیز صلابت و مقاومت از خود نشان داده‌اند و همین مسئله سعودی‌‌ها را بر آن داشته است که به فکر پایان دادن به جنگ در یمن باشند.

لیندرکینگ بار دیگر تأکید کرده است که گزینه نظامی ائتلاف سعودی در یمن شکست خورده است و به همین دلیل از این ائتلاف خواست آتش‌بسی را که تحت نظارت سازمان ملل در یمن اعلام شده است، حفظ کند.

همین شکست‌ها و اذعان یواشکی عربستان سعودی به ناکامی خود در یمن باعث شده است که ریاض به فکر تغییر سفیر خود در این کشور که از او به‌عنوان حاکم فعلی یمن یاد می‌شود، بیفتد.

رسوایی اخلاقی سفیر و تلاش ریاض برای انتخاب جایگزین

منابع دیپلماتیک در پایتخت عربستان سعودی فاش کردند که که این کشور به‌دنبال جایگزینی برای «محمد آل‌جابر» است؛ به‌ویژه اینکه سازمان اطلاعات سعودی اخیراً تحقیقاتی گسترده در ارتباط با رسوایی اخلاقی و جنسی این سفیر در یمن آغاز کرده است.

منابع مذکور پیش‌بینی کردند که در روزهای آینده فرمان پادشاهی در راستای برکناری آل‌جابر از منصب خود صادر شود که برای چند دهه پرونده یمن در دست وی بود.

گفته می‌شود تحقیق درباره رسوایی‌های جنسی سفیر سعودی در یمن از بالا صادر شده است که در آخرین بار، ویدیوئی از روابط محمد آل‌جابر با یک زن فعال یمنی قبل از ماه مبارک رمضان به بیرون درز کرده است.

گفته می‌شود که خانم «سمیره الحوری» که از سوی سفیر برای مقابله با انصارالله اجیر و به خدمت گرفته شده بود، از سوی اطلاعات سعودی بازداشت و از مقر خود در شهر مأرب به ریاض با هواپیمای اختصاصی منتقل شده است و از سرنوشت او کسی اطلاع ندارد.

فعالان شبکه‌‌های اجتماعی در یمن می‌گویند علت بازداشت این فعال یمنی، باج‌خواهی از سفیر سعودی بوده است.تداوم نقض آتش‌بس یمن از سوی ائتلاف سعودی/ اولین پرواز حامل اسرا به یمنسناریوی جدید عربستان و امارات علیه یمن

انتهای پیام/+
منبع: تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا