امارات

گزارش «نبض مهندسی» از بازدید مهندسان و انبوه سازان ایران از نمایشگاه BIG5 دبی/ ظرفیت بالای صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به کشورهای منطقه

به گزارش خبرگزاری برنا، ایران با بیش از نیم میلیون مهندس ساختمان و بیش از بیست هزار شرکت ساختمانی ملی و بین المللی و همچنین تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی با طیف گسترده ای از محصولات که علاوه بر بازار داخلی بخشی نیز صادر می شود، ظرفیت مناسبی برای توسعه بازارهای منطقه ای و جهانی خود دارد.

هرساله نمایشگاه صنعت ساختمان کشور در محل نمایشگاه بین المللی تهران و با عنوان بین المللی برگزار می شود اما به دلایل مختلف حضور شرکت های خارجی در این نمایشگاه چندان پر رنگ نیست که بتواند سطح محصولات داخلی را در مقایسه با دیگر رقیبان به نمایش بگذارد همچنان که در بسیاری از حوزه ها مثل تهویه مطبوع کاملا قابل رقابت با شرکت های خارجی است.

ایونت «نبض مهندسی» پس از برگزاری موفق در کشور، پانزدهمین رویداد خود را به بازدید از نمایشگاه BIG5 دبی اختصاص داد که 52 نفر از انبوه سازان، شرکت های ساختمانی و مهندسان ضمن ثبت نام در این رویداد حضور یافتند. این بازدید که از 14 تا 18 آذرماه برگزار شد شامل بخش های زیر بود:

بازدید گروهی از نمایشگاه BIG5

بازدید از نمایشگاه به همراه مدیر بخش اقتصادی کنسول ایران در دبی

بازدید از پروژه های شرکت اعمار سازنده برج خلیفه دبی

جلسه B2B با مدیران بخش طراحی و توسعه شرکت اعمار

جلسه پرسش و پاسخ با سرپرست کنسول ایران به منظور رفع موانع همکاری میان فعالان صنعت ساختمان دو کشور

برنامه های جانبی

در ادامه گفتگو با چند نفر از مهمانان نبض مهندسی حاضر در رویداد می آید.

تلاش مستمر کنسولگری برای تسهیل فعالیت های فعالان صنعت ساختمان کشور در دبی

مسافری؛ سرپرست کنسول ایران در دبی که میزبان انبوه سازان و مهندسان کشور بود ضمن خوش آمدگویی به مهمانان برنامه «نبض مهندسی» اظهار داشت: شما بزرگواران که در این چند روز به عنوان نماینده صنعت ساختمان کشور در اینجا حضور داشتید دائما از طریق آقای مجرد که مسئول اقتصادی کنسول هستند پیگیر فعالیت های شما بودم و بسیار خوشحالیم که امروز از نزدیک نظرات شما را بشنویم و ببینیم که چه کاری می توانیم برای تسهیل فعالیت های تان انجام دهیم.

البته در چند سال گذشته به دلایلی سطح روابط ایران و امارات از سطح سفیر کاهش یافته و بنده به عنوان سرپرست کنسول در خدمتگذار هم وطنان هستم اما با رایزنی های انجام شده در حال ارتقای مجدد سطح روابط دیپلماتیک هستیم.

وی ضمن اشاره به جلسات مشترک با طرف های اماراتی افزود: آنها برای فعالیت در کریدورهای ریلی، جاده‌ای و بندری در کشور ما ابزار علاقمندی کرده اند که می تواند زمینه سازی برای فعالیت های و همکاری های بیشتر در سایر زمینه ها از جمله صدور خدمات فنی و مهندسی نیز باشد.

مسافری گفت: تا کنون سه دور مذاکره رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان با مقامات دبی برای اتصال کریدور شمال به جنوب داشته ایم که با اماراتی ها به صورت مشترک سرمایه گذاری و تکمیل شود و با توجه به بحران روسیه، تنها راه حمل و نقل انتقال از طریق ایران است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم. 

سرپرست کنسول ایران در دبی گفت: در این سرمایه گذاری، کمک به تکمیل خط ریلی شهر انزلی تا استارا، تکمیل پروژه ریلی چابهار زاهدان تا بندرعباس به زودی عملیاتی می شود. در ضمن با تشکیل یک کمیته عالی می توانیم برای صدور خدمات فنی مهندسی اقدام کنیم چرا که ما از این لحاظ فوق العاده غنی هستیم و مهندسان صاحب تجربه و دانشی داریم که می توانند در این قسمت فعالیت داشته باشد.

وی در پایان افزود: ما در حال ترمیم روابط با دبی هستیم و نباید انتظار داشته باشیم یک روزه معجزه بشود بلکه این آغاز راه است و این جلسات کاری که در اینجا شما شروع کردید را باید پیگیری کنید و به زودی رایزن با آمدن آقای مجتبایی رایزن بازرگانی ما که انسانی بسیار پرتلاش و خلاق هستند کار شما به شدت و سرعت بیشتری عملیاتی خواهد شد و ما در کنسولگری تمام تلاش خود را برای تسهیل فعالیت های شما فراهم خواهیم کرد.

نیازمند عزم جدی دولت برای حمایت از فعالیت بخش خصوصی در دبی هستیم

ایرج رهبر؛ رئیس انجمن انبوسازان استان تهران ضمن برشمردن مزایای این بازدید گفت: در سفری که به همراه همکاران به دبی آمده ایم از نمایشگاه BIG5 دبی بازدید کردیم تا با آخرین دستاوردها و فناوری هایی که در صنعت ساختمان توسط شرکت های مختلف از سراسر جهان در نمایشگاه عرضه شده است بیشتر آشنا شویم.

ایرج رهبر همچنین با اشاره به حضور جمعی از انبوه سازان در این سفر افزود: در کنار بازدید از نمایشگاه تعامل و همکاری با سازندگان مطرح دبی نیز از دیگر اهداف این سفر کاری است که در همین راستا بازدیدی از پروژه های شرکت اعمار توسط تیم نبض مهندسی هماهنگ شد و جلسه مشترکی با مدیران اعمار برگزار شد.

وی ضمن مثبت ارزیابی کردن این جلسه گفت: طی دو جلسه مذاکراتی که با این شرکت داشتیم ضمن آشنایی با توانمندی ها و امکانات دو طرف درباره زمینه های همکاری، تبادل تجارب و آماده سازی شرایط برای سرمایه گذاری هم در کشور دبی و هم در کشور صحبت شد و همچنین درباره موضوعات مهمی همچون صدور خدمات فنی و مهندسی در کنار صادرات مصالح ساختمانی که به نوعی نقطه قوت و مزیت رقابتی ما به حساب می آید  گفتگو و تبادل نظر شد.

رهبر با اشاره به اینکه در گذشته صدور خدمات فنی مهندسی با حجم بیشتری انجام می شده است گفت: به دلیل تحریم ها شاهد کاهش صدور خدمات و مصالح بوده ایم که با کمک کنسولگری و حمایت هایی که دارند و در این چند روز نیز همراه و پیگیر برنامه های ما در این سفر بوده اند امیدواریم که این مهم با سرعت بیشتری انجام شود.

صنعتی سازی باعث افزایش بهره وری در تولید مسکن می شود

جعفر قرائتی ستوده؛ دبیر انجمن تولید کنندگان و فناورآن صنعتی ساختمان ضمن مثبت ارزیابی کردن حضور انبوسازان و سازندگان کشور در نمایشگاه دبی گفت: این نمایشگاه بین المللی فرصت خوبی برای آشنایی با تکنولوژی های نوین است که شرکت ها عرضه می کنند و می تواند کمک کند که از ساخت و سازهای سنتی فاصله بگیریم البته باید در نحوه مدیریت ساخت در کشور نیز تحولاتی ایجاد کنیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناورآن صنعتی ساختمان گفت: دولت اعلام کرده که قصد ساخت چهارمیلیون مسکن را دارد و اگرچه ما در شرایط فعلی به لحاظ مهندسی دارای ظرفیت کافی برای تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی هستیم ،اما این امر فقط یک بعد قضیه است و توان مالی و اجرایی و دسترسی به مصالح مورد نیاز نیز از جمله دیگر الزامات تحقق تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در سال است که به نظر بنده در حال حاضر میسر نیست.

وی با اشاره به جلسه ای که با شرکت اعمار برگزار شد و درباره نحوه فعالیت و مدیریت پروژه های شرکت نکاتی را مطرح کردند گفت: همه آنچه که مدیران اعمار مطرح کردند همان اصول و روش هایی است که ما سال هاست در انجمن صنعتی ساختمان درباره آن صحبت می کنیم و خواهان اجرایی شدن آن هستیم چرا که اگر می خواهیم به سمت ساخت سریع و با کیفیت برویم که پاسخگوی نیازهای مسکن کشور باشد چاره جز استفاده از مصالح و روش های نوین نداریم.

تکنولوژی های جدید باعث سرعت ساخت و ساز در کشور می شود

سید محمد مرتضوی؛ رئیس هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان ضمن پربار توصیف کردن این سفر گفت: در این سفر فرصتی فراهم شد تا بازدیدی از نمایشگاه BIG5 و محصولات و تکنولوژی‌های جدیدی که در بخش صنعت ساختمان عرضه می‌شد داشته باشیم و در گفتگو با شرکت های حاضر در نمایشگاه به دنبال این بودیم که با ورود تکنولوژی‌های جدید به کشور، بتوانیم تحولی را در صنعت ساخت و ساز فراهم کنیم تا ساخت و ساز ها با سرعت بیشتری در کشور انجام شود.

مرتضوی افزود: در این سفر که با همراهی تیمی از انبوه سازان و مهندسان در قالب رویداد« نبض مهندسی » انجام شد سعی در تبادل و انتقال تجارب با دیگر شرکت ها در راستای کیفی سازی و صنعتی سازی در ساختمان داشتیم که مورد استقبال قرار گرفت و در همین زمینه جلسه مشترکی نیز با شرکت اعمار انجام شد که بزرگترین شرکت توسعه گر و تاثیرگذار در صنعت ساختمان دبی و کشور امارات محسوب می شود که بخش ها و محله های زیادی در دبی توسط این توسعه گر ساخته شده که مهمترین پروژه آن برج خلیفه است.

وی با اشاره به این جلسه مشترک اظهار داشت: قرار شد که همکاری با این شرکت را آغاز کنیم و شرایطی برای انتقال تجارب و دانش و همچنین سرمایه گذاری فراهم شود. در واقع مقرر شد تا نیازهایی که ما در صنعت ساختمان داریم را با استفاده از همکاری های مشترکی که در ادامه صورت میگیرد تامین کنیم. به نظر من، بخش اول این مذاکرات به خوبی به سرانجام رسید و در بخش‌های بعدی امیدواریم درباره جزئیات اجرایی نیز به نتیجه برسیم و در انتقال فناوری و تکنولوژی به کشورمان و همچنین صدور خدمات فنی مهندسی از کشورمان بتوانیم زمینه فعالیت و رشد و توسعه و ایجاد اشتغال در کشور را فراهم کنیم.

گسترش روابط فنی و مهندسی نیازمند توسعه روابط سیاسی با دبی

رامین گوران؛ دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور و دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران ضمن مثبت ارزیابی کردن این رویداد بازدید چهار روزه از نمایشگاه گفت: جمعی که از همه اقشار ساختمان اعم از انبوه سازان و مهندسان حضور داشتند به فراخور از بخش های مختلف تاسیسات، معماری و سازه که در نمایشگاه از کشورهای مختلف گرد آمده بودند بازدید کرند و توانستند ارتباطات خوبی با تولید کنندگان مصالح برقرار کنند.

رامین گوران در ادامه با اشاره به ظرفیت خوب کشور برای صدور خدمات فنی مهندسی گفت: از طریق جلسه با کنسول ایران پیگیری کردیم که ضمن رفع موانع بتوانیم راهکارهایی را برای صدور خدمات فنی مهندسی و تولیدات داخلی به دبی داشته باشیم. در دو جلسه مشترک با شرکت اعمار بر تعامل بیشتر و استفاده از دانش و تجارب طرفین تاکید شد هرچند که توسعه روابط اقتصادی و فنی مهندسی با دبی نیازمند ارتقای روابط سیاسی دو کشور است که در حال حاضر در حال بهبود می باشد.

مباحث ساختمان پایدار و شهر پایدار را در کشور اجرایی کنیم

احمدرضا طاهری اصل؛ مشاور مرکزتحقیقات راه مسکن و شهرسازی با ثمربخش خواندن این سفر گفت: علاوه بر بازدید از نمایشگاه، صنعتی سازی را در دبی به وضوح دیدیم همچنین موضوعات ساختمان پایدار و شهر پایدار و به کار گیری اصول توسعه پایدار که بیانگر نوعی نگاه همه جانبه به مقوله شهرسازی و شهر انسان محور است.

طاهری در ادامه گفت: ظرفیت ها و توانمندی های فنی و اجرایی در کشور ما هم کاملا وجود دارد و اگر عزم و اراده جدی داشته باشیم می توانیم در کنار ساخت و سازهایی که انجام می دهیم صنعتی سازی و پایدارسازی را هم داشته باشیم و با توجه به اینکه در کشور چهار اقلیم مختلف داریم خیلی راحت تر می توانیم موضوعات پایداری را در کنار مباحث خودمان اجرایی کنیم و امیدواریم ما هم در نظام مهندسی بتوانیم این مباحث را به درسی طراحی و اجرا کنیم.

بازدید از نمایشگاه و جلسات مشترک با طرف های اماراتی ثمربخش بود

 حسن محتشم؛ عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه نمایشگاه دبی، مجموعه‌ای از کالاها و فناوری های مطرح در صنعت ساختمان است که هر سال برگزار می شود گفت: ما به عنوان مجموعه ای از انبوه سازان، مدیران نظام مهندسی و کارآفرینان صنعت ساختمان در این رویداد حضور پیدا کردیم و یکی از ویژگی های این رویداد نسبت به نمایشگاه های عادی، حضور فعالان صنعت ساختمان کشور از شهرستان های مختلف برای بازدید از این نمایشگاه بود که همین دورهمی و کنار هم قرار گرفتن با انبوه سازان و سایر مهندسان باعث تبادل نظر و هم اندیشی بیشتر شد.

محتشم در ادامه گفت: در این نمایشگاه، نوآوری های چندانی در صنعت ساختمان به چشم نیامد که شاید به خاطر شرایط شوک حاصل از کرونا بود که صنایع و اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار داد یعنی به جرات می توان گفت همه تجهیزات ساختمانی که در این نمایشگاه وجود داشت را در کشور خودمان هم داریم.

وی با مثبت خواندن جلسه مشترک با شرکت اعمار که بزرگترین سازنده برج های دبی هست اظهار داشت: پس از باردید از سایت این شرکت جلسه‌ مشترکی با مدیران اعمار داشتیم و درباره نوآوری ها و فناوری رایج به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

این عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران جلسه با کنسول ایران در دبی داشتیم را نیز مثبت ارزیابی کرده و ابراز امیدواری کرد که با توضیحاتی که انجام شد بتوان به زودی شرایط همکاری های دوجانبه در حوزه ساختمان با طرف های اماراتی را از طریق کنسول ایران پیگیری و تسهیل کرد. چراکه قیمت ارزان مصالح و نیروی کار ایران در کنار توان فنی و مهندسی کشور ظرفیت بالایی برای صدور کالا و خدمات فنی مهندسی دارد.

رفتن به سمت تکنولوژی های نوین نه یک انتخاب بلکه ضرورت است

نیکخواه؛ مشاوره کانون سراسری انبوه سازان کشور حضور فعالان صنعت ساختمان کشور در این نمایشگاه را فرصتی مغتنم برشمرد و گفت: نمایشگاه های بین المللی فرصتی است تا بتوانیم از آخرین یافته ها و تکنولوژی های نوین که در سطح جهان گسترش یافته است اطلاع پیدا کنیم و نسبت به انتقال دانش فنی و تجارب ساخت سخت افزاری و نرم افزاری در کشور استفاده کنیم. 

وی گفت: در این چهار روز علاوه بر بازدید از نمایشگاه توانستیم با هماهنگی های انجام شده توسط «نبض مهندسی» جلسات کاری نیز با بخش صنعت ساختمان دبی و شرکت هایی مثل اعمار که دارای سابقه بسیار بزرگ هستند مذاکراتی داشته و ضمن تبادل تجربیات از دانش این شرکت استفاده کنیم.

نیکخواه در ادامه افزود: با توجه به ظرفیت احداث مسکن در کشور، نکته مهم و قابل توجه این است که در حال حاضر در صنعت ساختمان، انتخاب و رفتن به سمت تکنولوژی های نوین نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت و اجبار است

کشور ما در حوزه تاسیسات ساختمان دارای دانش و کیفیت بالایی است

وحید دوستی؛ مشاوره حوزه تاسیسات ساختمان نیز با اشاره به حضور تعدادی از شرکت های داخلی در این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه امسال بعد از چند سال که به خاطر کرونا همه فعالیت ها کم فروغ شده بود با حضور شرکت های زیادی از بیش از 70 کشور برگزار شد و از کشور ما هم شرکت های بودند و ارتباط های خوبی گرفته شد هرچند حضور شرکت های هندی و چینی بسیار پررنگ بود.

 دوستی در ادامه گفت: امیدواریم که این بازدیدها باعث ایجاد بسترهای لازم برای همکاری های مشترک بشود چرا که این همکاری ها باعث رشد و توسعه صنعت کشور خواهد شد. البته این را هم باید عرض کنم که کشور ما در حوزه تاسیسات ساختمان دارای دانش و کیفیت بالایی است و تولید کننده های بسیار خوبی داریم و این ظرفیت وجود دارد که به سمت صدور خدمات فنی مهندسی حرکت کنیم.

شایان ذکر است این برنامه بازدید توسط تیم «نبض مهندسی» از آواخر تابستان برنامه ریزی شد که استقبال انبوه سازان و مهندسان را به دنبال داشت و جلسات مشترکی نیز با شرکت های ساختمانی دبی در راستای همکاری های دو جانبه با فعالان صنعت ساختمان انجام گرفت و مقرر شد که این جلسات مشترک ادامه دار باشد.

خبرنگار: علی زهره وند آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف
منبع: بورنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا