امارات

موج جنگ به خلیج فارس رسید!/ روسیه امارات را قربانی می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز، به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی، ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا قصد دارند این هفته به طور مشترک بر امارات متحده عربی فشار بیاورند تا ارسال کالاهایی را که می‌تواند به مسکو در جنگ علیه اوکراین کمک کند، به روسیه متوقف کنند. مقامات واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی از روز دوشنبه به عنوان بخشی از یک فشار جمعی جهانی، در امارات متحده عربی گرد آمده‌اند، تا تراشه‌های کامپیوتری، قطعات الکترونیکی و سایر محصولات به اصطلاح با کاربرد دوگانه- که هم کاربرد غیرنظامی و هم نظامی دارند- را از دستان روسیه دور نگه دارند.

بنابر گزارش وال‌استریت‌ژورنال، امارات متحده عربی، در کنار اکثر کشورهای غیر گروه هفت، از پیوستن به تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا علیه روسیه خودداری کرده است، اما گفته که نمی‌خواهد از این کشور به عنوان پایانه‌ای برای شرکت‌های غربی، برای دور زدن تحریم‌ها استفاده شود.

مقامات آمریکایی و اروپایی می‌گویند که به طور فزاینده‌ای نگران این هستند که کالاهای ساخت غرب بیشتری از طریق امارات به روسیه ارسال می‌شود؛ در شرایطی که ایالات متحده سایر کشورها از جمله همسایگان روسیه مانند ارمنستان را تحت فشار قرار داده است تا تجارت با مسکو را محدود کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که مقامات به دنبال کمک گرفتن از همه کشورهایی هستند که از آن‌ها «برای دور زدن کنترل‌های صادراتی و هدایت کالاهای ممنوعه به مصرف‌کنندگان نهایی روسی استفاده می‌شود».

فرستادگان تحریم های ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا نیز به طور مشترک و جداگانه به کشورهایی مانند ترکیه و قزاقستان سفر کرده اند تا مقامات را تحت فشار قرار دهند تا از رسیدن محصولات دوگانه غربی به میدان نبرد جلوگیری کنند.

محمد بن‌زائد، رئیس جمهور امارات متحده عربی در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ

کشورهای دیگر نیز به روسیه در دریافت فناوری‌های کلیدی با کاربرد دوگانه کمک کرده اند. تجارت بین روسیه و چین پس از حمله به اوکراین رونق گرفت و پکن بر اساس داده‌های تجاری سازمان ملل متحد، بیش از 300 میلیون دلار نیمه هادی و مدارهای مجتمع به روسیه صادر کرده است، در مقایسه با سال قبل از آن که 230 میلیون دلار بود.

امارات متحده عربی، شریک قدیمی ایالات متحده در خاورمیانه، تا کنون چندین بار در سازمان ملل تهاجم مسکو به اوکراین را محکوم کرده است، اما همچنین تلاش کرده تا روابط خود با روسیه را حفظ کند -که بخشی از استراتژی سیاست خارجی تعامل گسترده جهانی، در نظم بین المللی است که رهبران امارات آن را به طور فزاینده‌ای چند قطبی می‌بینند. امارات متحده عربی ماه گذشته اعلام کرد که به گروه کشورهای نوظهور بریکس متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی خواهد پیوست.

رئیس‌جمهور امارات متحده، محمد بن زاید با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرده و قبل و بعد از این دیدار با مقامات آمریکایی در ارتباط بوده است. امارات متحده روابط عمیقی با ایالات متحده دارد، جایی که صندوق دارایی دولتی آن، ده‌ها میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. ایالات متحده و امارات متحده عربی همچنین در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری می‌کنند.

یک مقام امارات متحده عربی گفت که این کشور به تحریم‌های اعمال شده توسط سازمان ملل پایبند است و در حال گفت و گوی نزدیک با شرکای بین المللی از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا درباره درگیری در اوکراین و پیامدهای آن بر اقتصاد جهانی است.

این مقام گفت که این کشور خلیج فارس بر صادرات محصولات با کاربرد دوگانه نظارت می‌کند و متعهد به حفاظت از «یکپارچگی سیستم مالی جهانی» است.

این مقام افزود، جو ژئوپلیتیکی و شهرت این کشور به عنوان یک مرکز سرمایه‌گذاری باثبات باعث ورود سرمایه به امارات متحده عربی شده است، جایی که اکنون بیش از 200 ملیت از جمله اوکراینی‌ها و روس‌های تحریم نشده در آن زندگی می‌کنند.

دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت روسیه در فوریه گفت که تجارت دوجانبه بین روسیه و امارات متحده عربی در سال 2022 با 68 درصد رشد سالانه به 9 میلیارد دلار رسیده است.

بر اساس داده‌های تجاری روسیه که توسط مدرسه اقتصاد کی‌یف جمع آوری شده است، امارات متحده عربی در پنج ماهه اول سال جاری، 149 میلیون دلار قطعات و ماژول‌های کامپیوتری به روسیه صادر کرده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون دلار بوده است. صادرات تجهیزات ارتباطی از صفر در مدت مشابه سال گذشته به 64 میلیون دلار و صادرات تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی از یک میلیون دلار به 20 میلیون دلار افزایش یافته است.

مشخص نیست چه تعداد از این محصولات تحت تحریم‌های غرب هستند.

بر اساس داده‌های تجاری سازمان ملل متحد، ارمنستان که سال گذشته به یک پایانه اصلی حمل و نقل کالاهای آمریکایی و اروپایی به روسیه تبدیل شد، در چهار ماه اول سال جاری تنها حدود 1.2 میلیون دلار قطعات و ماژول‌های رایانه‌ای به روسیه صادر کرده است.

آنی بادالیان، سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان، گفت که مقامات «تمام تلاش‌ها» را برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های غرب علیه روسیه به کار می‌گیرند و در ماه مه سیاستی را برای اعمال کنترل شدید بر فروش 38 گروه از محصولات ارائه کرد.او گفت: «این محصولات را نمی‌توان از جمهوری ارمنستان دوباره به هیچ کشوری صادر کرد.»

در ماه نوامبر، ایالات متحده دو شرکت مستقر در دوبی را که به گفته واشنگتن در حمل و نقل پهپادهای ایرانی دست دارند، تحریم کرد. در ماه مارس، امارات متحده عربی گفت که مجوز بانک ام‌تی‌اس روسیه را پس از افزوده شدن آن به دور جدید تحریم‌های ایالات متحده لغو کرده است. همچنین بخوانید روسیه: ۶۶ هزار نظامی اوکراینی کشته شدند اوکراین آب پاکی را روی دست اردوغان ریخت/ کوتاه نمی‌آییم روسیه عقب‌نشینی کرد/ بازپس گیری مناطق جبهه شرقی توسط اوکراین مین گذاری روسیه روی نبض حیاتی جهان/ زمین در آستانه قحطی است
منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا