اخبار

نیروهای حاضر در میدان باید به حمایت ستاد ایمان پیدا کنند/ اهمیت حمایت از مدافعان برند ساخت ایران در بازارهای صادراتی

صادرات غیرنفتی یکی از خصیصه‌های مهم اقتصادهای برونگرا است که اثر مستقیم بر رشد شاخص‌های اقتصادی مهم مانند تولید ناخالص داخلی، درآمد ارزی، توسعه کسب و کارها و ایجاد اشتغال پایدار دارد.

اما آنچه در ایجاد و تداوم صادرات اهمیت دارد، رسیدن به ثبات پایدار در این عرصه است و این مهم ممکن نیست مگر با در نظر گرفتن مواردی که به دو بخش بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم بندی می‌شوند که در بخش بلند مدت به طور کلی باید به ایجاد زیرساخت‌ها و تدوین و تصویب قوانین مترقی که حامی سرمایه‌گذاری و صادرات هستند، اشاره کرد و فراموش نشود که صادرکنندگان به واقع مدافع برند ساخت ایران هستند و باید با جدیت مورد حمایت قرارگیرند.

در حوزه اقداماتی که توجه به آنها در کوتاه مدت اثرگذار است، اولین گزینه توجه و حمایت از افسران تجارت خارجی کشور است، چنانکه در میدان رقابت اقتصادی با فعالان دیگر کشورها، تنها نمانده و اطمینان داشته باشند، دولت و اقتصادی که در رتبه‌بندی جهانی در مکان هفدهم قرار دارد، پشتوانه محکمی برای سربازن صف این اقتصاد هستند و در تنگناها ایشان را تنها نمی‌گذارند.

مورد دیگر بررسی و بازبینی دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، ابلاغیه‌ها و آیین‌نامه‌هایی است که توسط دستگاه‌های متعدد دخیل در حوزه تولید و تجارت صادر شده و گذشته از اینکه بسیاری از آنها موازی کاری و تکرار مکررات است، برخی از آنها با قوانین بالادستی و مصوب نهاد قانونگذار در منافات و مغایرت جدی است.

شناسنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار کردن صادرکنندگان واقعی است تا با جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص و غیرمتعهد که به صورت نوبه‌ای و اتفاقی وارد این عرصه شده و برای تحصیل اندکی سود، با صدور اقلام بی‌کیفیت و مغایر با آنچه مد نظر بازار هدف است، از آسیب دیدن اعتبار تجار ایرانی و زیر سؤال رفتن برند ساخت ایران ممانعت شود.

موارد دیگری نیز وجود دارند که امروز تجار و بازرگانان ایرانی با آن روبرو هستند که از آن جمله می‌توان به مشکلات بانکی و نقل و انتقال ارز حاصل از صادرات (مهم‌ترین و اصلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین مورد است) اشاره کرد و این معضل با غیر‌فعال شدن شعب بانک‌های ایرانی در برخی مقاصد صادراتی اصلی و مهم تشدید شده است که باید هرچه زودتر این معضل رفع و بانک‌ها جایگزین صرافی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شوند.

همچنین مواردی چون رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، رفع مشکلات بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و ناکافی بودن سقف پوشش، تسهیل و تسریع فرآیند صادرات در مقایسه با استاندارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صادرات بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی به‌ویژه در مورد محصولات غذایی وفسادپذیر، سرعت بخشیدن به امور اداری تجارت با به تعبیری حذف بروکراسی، مواردی هستند که چون وزنه‌ای سنگین صادرکنندگان را از حرکت و جنب و جوش باز داشته‌اند.

علاوه براین باید توجه داشت، به دلیل عدم ثبات شرایط در داخل و خارج از کشور بسیاری از تجار متحمل ضرر‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مالی سنگین ناشی از نوسان نرخ ارز و نبود ‌ساز و کار مناسب برای پوشش و پشتیبانی از آن شده‌اند که باید برای کمک به این تجار و احیآئ توان اقتصادی آنها چاره اندیشی شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که صادرکنندگان با آن روبرو هستند؛ ضعف در زیرساخت‌های شبکه حمل و نقل و لجستیک و حتی انبارهای کشور است که این موارد خود مشکلاتی جدی به همراه دارد، از آن جمله آسیب دیدن محصولات فسادپذیر و برگشت خوردن آنها که خسران مالی و اعتباری جدی بر کشور و اقتصاد تحیمل می‌کند. از سویی تأخیر در رسیدن به موقع کالا به بازار هدف خود آسیبی جدی و قابل تأمل است که اولین عکس‌العمل بازار هدف بی‌اعتمادی و تصمیم به تغییر تأمین کننده کالا مد نظر است.

در کل باید گفت، صادرات که از آن به عنوان ویترین و خروجی اقتصادها نام برده می‌شود، باید تا اندازه‌ای برای مسؤلان و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور اهمیت پیدا کند که به این باور برسند که اگر خود را به عنوان افسران ستادی ارتش اقتصادی کشور باور دارند، صادرکنندگان افسران صف و حاضر در میدان هستند و از بزرگترین حمایت‌ها تا جزئی‌ترین آنها، باید به طور مرتب و مستمر مورد رصد قرار گرفته و هر آنجا که مشکلی حتی کوچک و کم اهمیت وجود دارد، به سرعت مورد پشتیبانی قرارگرفته و رفع شود، نیروهای میدان ایمان داشته باشند که در هیچ شرایطی ارتباط و حمایت، ستاد از آنها دریغ نخواهد شد و ایشان باید بی‌هیچ تردیدی قدرتمندانه در میدان پیش روند.

فرشید فرزانگان – عضو هیأت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا