امارات

صفحه جدیدی در روابط ایران و امارات گشوده شد

به گزارش خبر‌گزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان بامداد دوشنبه در توییتی با انتشار تصویری از دیدارش با محمد بن‌زاید رئیس جدید دولت امارات‌متحده‌عربی نوشت: صفحه جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات گشوده شد. به‌گرمی دست همسایگان خود را می‌فشاریم.‌ گرمی روابط همسایگان، دشمنان منطقه را مایوس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازد. این نخستین سفر امیرعبداللهیان بعد از تصدی وزارت‌خارجه به امارات‌متحده‌عربی است. وزرای خارجه دو کشور پیش از این چندین‌بار تلفنی گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو کرده بودند. امیرعبداللهیان ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگوی تلفنی با همتای اماراتی، حضور رژیم صهیونیستی در منطقه را تهدیدی برای همه کشورها و منطقه خواند و با اشاره به بحران یمن گفت: تداوم جنگ و گسترش درگیری‌ها و منازعات به نفع هیچ‌یک از طرف‌ها و منطقه نیست. وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران هشتم آذر‌ماه سال‌گذشته نیز در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگوی تلفنی با همتای اماراتی از وی برای سفر به تهران دعوت و بر مشورت مستمر دو کشور تاکید کرده بود.

سعید خطیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره حضور مقامی از ایران برای شرکت در مراسم درگذشت رئیس فقید امارات‌متحده‌عربی اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان بدین منظور به این کشور سفر خواهد کرد. پس از آن بود که امیرعبداللهیان در راس هیاتی از جمله چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی راهی ابوظبی شد و با «محمد بن‌زاید آل‌نهیان» رئیس دولت امارات دیدار و تسلیت دولت و ملت ایران را به دولت و ملت امارات ابلاغ کرد. البته امیرعبداللهیان پیش از این نیز در پیامی به همتای اماراتی درگذشت شیخ خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان رئیس دولت امارات را به دولت و ملت کشور دوست و برادر امارات‌متحده عربی، تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت و غفران الهی و برای همتای اماراتی و خاندان آل‌نهیان صبر و اجر مسالت کرده بود. سعید خطیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده نیز روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: من به ملت و دولت دوست، امارات تسلیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گویم و امیدوارم رئیس جدید کشور امارات‌متحده‌عربی، آقای محمد بن‌زاید برای کشور امارات شکوفایی و آینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بهتر و همچنین حضور و انتخاب ایشان برای منطقه پیام‌آور ثبات و صلح و دوستی باشد. 

خطیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زاده درباره روی کار آمدن محمد بن‌زاید در امارات و رویکرد ایران و روابط بعد از جابه‌جایی قدرت در امارات هم گفت: روابط ایران و امارات‌متحده‌عربی به‌عنوان دو همسایه فارغ از رفت و آمدها و اتفاق ناگوار در امارات یعنی از دست دادن رئیس این کشور و روی کار آمدن رئیس جدید، می‌تواند مسیر خودش را طی کند. فرصت‌ها و فضای جدیدی در روابط ایجاد شده و امیدواریم این فرصت ایجاد‌شده در روابط در دوران محمد بن‌زاید به مرحله جدیدی برسد. شامگاه دوشنبه نیز تصاویری از دیدار امیرعبداللهیان با همتای اماراتی منتشر شد. خبر‌گزاری رسمی امارات (وام)، روز جمعه ۲۳ اردیبهشت، رسما خبر درگذشت «خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان» رئیس این کشور را اعلام کرد.   جزئیات دیدار وزیرخارجه با بن‌زاید

یکی از اعضای تیم ایرانی حاضر در دیدار وزیر امورخارجه با رئیس جدید دولت امارات، جزئیاتی از این دیدار را مطرح کرد. جواد کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و یکی از اعضای تیم همراه وزیر امورخارجه در سفر به امارات در گفت‌وگو با خبر‌گزاری فارس، با اشاره به دیدار دو جانبه امیرعبداللهیان و محمد بن‌زاید، اظهار کرد: وزیر امورخارجه در دیدار با رئیس جدید دولت امارات‌متحده‌عربی تاکید بر گشودن فصل تازه‌ای در روابط بین دو کشور داشت. وی افزود: محمد بن‌زاید از این موضوع استقبال و بیان‌کرد که امارات نیز تمام ظرفیت‌های خود را در جهت ارتقای روابط بین دو کشور به‌کار خواهد گرفت. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: همچنین در این دیدار بر خروج نیروهای خارجی از منطقه تاکید شد و تیم ایرانی به تیم اماراتی بیان‌کرد که همچون گذشته نیروهای بیگانه از منطقه خارج خواهند شد و آنچه در اینجا باقی می‌ماند ایران و امارات و سایر کشورهای منطقه هستند.

کریمی‌قدوسی افزود: سپس محمد بن‌زاید به وزیر امورخارجه دولت امارات دستور داد تا جلساتی با تیم سیاست خارجی ایران در رابطه با مسائل مختلف آغاز شود و همچنین تاکید داشت که اگر در موضوعاتی پیشرفتی مشاهده نشود به‌صورت مستقیم بر آن موضوع ورود پیدا خواهم کرد. وی تاکید کرد: محمد بن‌زاید از دعوت رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به ایران استقبال و اعلام آمادگی کرد در اولین فرصت به ایران سفر کند. این عضو تیم همراه وزیر امورخارجه به امارات بیان‌کرد: همچنین در این دیدار بر حجم مبادلات دو کشور و ارتقای آن تاکید شد و بن‌زاید بیان کرد که می‌خواهد حجم مبادلات دو جانبه دو کشور به سطحی که در گذشته وجود داشت برسد و همچنین تاکید کرد اجازه نخواهد داد دیگر موانعی که باعث دوری ملت‌ها و دولت‌ها از هم می‌شود دوباره پدیدار شود. کریمی‌قدوسی با بیان اینکه در دیدار دو ساعته وزیر امورخارجه با محمد بن‌زاید فضای مثبتی بر جلسه حاکم بود، گفت: برداشت بنده از دیدار آقای امیرعبداللهیان و محمد بن‌زاید بدین گونه است که به‌زودی شاهد آغاز مذاکرات و تعیین سفیر بین دو کشور باشیم. این مطلب برایم مفید است بلی 1 نفر این پست را پسندیده اند کپی شد
منبع: دنیای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا