امارات

راه عربستان و امارات در جنگ یمن از هم جدا شده است؟

به گزارش مشرق ، بعد از اینکه جنبش انصارالله در نتیجه تکرار تجاوزات ائتلاف سعودی علیه مردم یمن و تداوم محاصرۀ آنها، از تمدید مجدد آتش‌بس موقت طی ماه گذشته خودداری کرد، درگیری‌ها در مناطق مختلف این کشور از سر گرفته شد. البته در دورۀ آتش‌بس نیز ائتلاف متجاوز سعودی و مزدوران وابسته به آن همچنان به تجاوزات علیه غیرنظامیان یمنی ادامه می‌دادند؛ با این تفاوت که دولت صنعا به مفاد توافق آتش‌بس پایبند بوده و از ورود به تقابل نظامی اجتناب می‌کرد.اما در مرحلۀ فعلی و بعد از اینکه نیروهای مسلح یمن علناً دربارۀ ادامۀ تجاوزات ائتلاف وابسته به عربستان علیه مواضع یمن هشدار دادند، درگیری نظامی میان نیروهای یمنی و نظامیان و مزدوران دشمن از سرگرفته شده است.

علاوه بر ازسرگیری تنش‌ها میان ائتلاف متجاوز و ارتش یمن، طی دو هفتۀ گذشته درگیری میان نیروهای نیابتی عربستان و امارات در جنوب یمن نیز بالا گرفته و منابع آگاه از فضای درگیری‌ها، معتقدند امارات و عربستان در یمن به یک اختلاف بزرگ خورده‌اند. ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که روز جمعه ۲۲ اکتبر شبه نظامیان وابسته به امارات در جنوب یمن، علی‌رغم توافق قبلی، وارد «عدن» ـ که پایتخت ادعایی دولت مستعفی و برکنار شدۀ یمن است ـ شدند.

طبق گزارش منابع یمنی، حدود ۲۰۰ نفر از شبه نظامیان وابسته به امارات، با ورود به عدن به سمت کاخ ریاست‌جمهوری در این شهر یورش برده و در ساختمان‌های مهم آن مستقر شدند. بعد از این اتفاق، درگیری میان فرماندۀ شبه نظامیان وابسته به امارات و فرماندۀ نیروهای وابسته به عربستان بالا گرفت. این اختلافات زمانی تشدید شد که اعضای شورای ریاست‌جمهوری در کاخ «معاشیق» عدن اصلاً از ورود نیروهای وابسته به امارات خبر نداشتند. البته این تنها یک نمونه از اختلافات عربستان و امارات در جنگ یمن بعد از پایان آتش بس بوده و شواهد نشان می‌دهد که اعضای ائتلاف متجاوز به سرکردگی ریاض دربارۀ ماهیت ادامۀ این جنگ دچار سردرگمی شده و اختلاف گسترده‌ای با سعودی‌ها پیدا کرده‌اند.

در همین راستا اخیراً شماری از فرماندهان گروه‌های درگیر در ائتلاف سعودی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که نیروهای آنها در هیچ نبردی شرکت نخواهند کرد. این مسئله سؤالاتی دربارۀ آیندۀ ائتلاف وابسته به عربستان به ویژه روابط ۲ محور اصلی این ائتلاف یعنی ریاض و ابوظبی به وجود می‌آورد.بعد از پایان آتش‌بس و هم‌زمان با ورود نیروهای وابسته به امارات به شهر عدن و درگیری با نیروهای نیابتی عربستان، شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب تحت حمایت ابوظبی اعلام کردند که در هیچ جنگی علیه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مشارکت نخواهند کرد. حتی منابع خبری گزارش می‌دهند که شورای انتقالی جنوب پیامی برای دولت نجات ملی یمن فرستاده و اعلام کرده که در نبردهای ائتلاف عربستان علیه یمن حاضر نخواهد شد.هم‌زمان با آن شمار زیادی از عناصر و فرماندهان نیروهای جدایی‌طلب در جنوب یمن در صدد پیوستن به دولت صنعا هستند.

هفتۀ گذشته تعدادی از عناصر و افسران وابسته به این نیروها وارد شهر «الراهده» که تحت سیطرۀ دولت صنعاست شدند و اعلام کردند که قصد دارند برای اعلام وفاداری به یمن راهی صنعا شده و با دولت نجات ملی بیعت کنند. آنها همچنین از برخورد گرم نیروهای انصارالله قدردانی کردند. این اقدام نیروهای شورای انتقالی جنوب، ضربۀ بزرگی به ائتلاف سعودی، آن هم در مرحلۀ تشدید تنش‌ها بعد از پایان آتش بس با ارتش یمن است و به تبع آن تأثیر منفی در روابط امارات و عربستان خواهد داشت.همچنین شواهد نشان می‌دهد که منافع مشترک عربستان و امارات در جنگ یمن تقریباً از بین رفته و ابوظبی بعد از سیطره بر مناطق مورد نظر خود در جنوب یمن، ضرورتی برای ادامۀ جنگ نمی‌بیند.

از طرف دیگر شکاف‌های زیادی که از ابتدا میان نیروهای نیابتی عربستان و امارات در جنوب یمن وجود داشت و اکنون نیز به اوج خود رسیده، بیانگر شکست استراتژی عربستان در جنگ یمن است. اینکه نیروهای وابسته به امارات، به عنوان مهمترین متحد عربستان در ائتلاف جنگی این کشور علیه یمن، تغییر موضع داده و قصد پیوستن به دولت صنعا را دارند و می‌خواهند در صف ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه ائتلاف متجاوز بجنگند یک شوک راهبردی به این ائتلاف محسوب می‌شود.ناظران معتقدند که جدا شدن نیروهای تحت حمایت ابوظبی از ائتلاف سعودی می‌تواند منجر به فروپاشی کامل این ائتلاف گردد و در سایۀ پایان آتش‌بس، شرایط برای عربستان در عرصۀ یمن سخت‌تر شود.

البته راه عربستان و امارات در جنگ یمن از همان سال‌های ابتدایی شروع به جدا شدن کرد و در این بین بازندۀ اصلی طرف سعودی بود؛ چرا که مسئولیت و هزینه‌های جنگ به ویژه در سطح سیاسی به دوش عربستان افتاد و در مقابل امارات ضمن اتخاذ یک استراتژی برای در امان نگه داشتن مواضع داخلی خود از موشک‌ها و پهپادهای انصارالله، بخش زیادی از خواسته‌های خود را در جنوب یمن محقق کرد. در مرحلۀ فعلی نیز، به ویژه بعد از هشدارهایی که انصارالله اوایل سال میلادی با هدف قرار دادن مواضع داخلی امارات به این کشور داد و همچنین در سایه پایان آتش بس و هراس ابوظبی از تبعات آن، پیش‌بینی می‌شود که امارات در مسیر خروج تدریجی از ائتلاف جنگی عربستان گام برد.

منبع: الف

منبع: الف
منبع: مشرق نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا