امارات

دبی در کدام کشور است؟

دبی به عنوان یک شهر خیره ‌کننده که در زمان ‌های نه چندان دور از یک دهکده کوچک به یکی از بزرگ ترین شهر‌های لوکس دنیا تبدیل شده است، از شهر‌های مهم تجاری در جهان به شمار می ‌آید، اما بسیاری از افراد به دنبال جواب این سؤال هستند که دبی در کدام کشور است

دبی به عنوان یک شهر خیره ‌کننده که در زمان ‌های نه چندان دور از یک دهکده کوچک به یکی از بزرگ ترین شهر‌های لوکس دنیا تبدیل شده است، از شهر‌های مهم تجاری در جهان به شمار می ‌آید، اما بسیاری از افراد به دنبال جواب این سؤال هستند که دبی در کدام کشور است و چه ویژگی‌ ها و منابع و امکاناتی دارد. شهری شگفت ‌انگیز که دارای آسمان خراش ‌ها و ساختمان‌ های بسیار لوکس و مدرن بوده چگونه در مدت بسیار کوتاهی این چنین با شکوه قد برافراشته است. با ما همسفر باشید تا به دبی سفر کنیم و به روند پیشرفت این شهر خیره ‌کننده نگاهی بیاندازیم. معرفی شهر دبی

دبی یکی از وسیع‌ ترین و با امکانات ‌ترین شهر‌های امارات متحده عربی شناخته می ‌شود. شهر دبی از سمت جنوب با کشور ایران همسایه بوده و در حاشیه اطراف خلیج فارس واقع شده است. لازم به ذکر است شبه جزیره عربستان نیز در مجاورت شهر دبی قرار گرفته و یکی از شهر‌های اعیانی نشین عرب و شیخ نشین شناخته می ‌شود. مسافران تور دبی لقب‌ های متعددی از این شهر را می ‌شنوند که برخی از آن‌ ها نظیر شهر آسمان‌خراش ‌ها یا شهر تجملات و یا همچنین شهر شگفت ‌انگیز است.

بر اساس آخرین سرشماری و آمار‌گیری که در سال ۲۰۰۹ میلادی انجام شد جمعیت شهر دبی که به عنوان عروس امارات شناخته می‌ شود، حدود یک میلیون و هفتصد و هفتاد و یک هزار نفر است. مساحت این شهر حدود یک میلیون و دویست و هشتاد و هفت هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع بوده و به عنوان بزرگ ترین شهر امارات متحده عربی معرفی می ‌شود که از دیگر شهر‌های امارات ۸ برابر بزرگ تر است. این شهر به عنوان گران ‌ترین شهر خاورمیانه بوده و در لیست لوکس‌ ترین و لاکچری ‌ترین شهر‌های جهان قرار دارد. لازم به ذکر است در رتبه ‌بندی شهر‌های گران جهان، دبی رتبه ۲۰ را دارا است.

تاریخچه شهر دبی

شهر شگفت ‌انگیز کنونی دبی در گذشته یک دهکده کوچک و ضعیف بود که تنها چند خانواده فقیر در آن زندگی می ‌کردند. در واقع در سال ۱۰۹۵ بعد از میلاد مسیح در این دهکده کوچک تنها چند خانواده زندگی می ‌کردند که امرار معاش آن ها به واسطه صید ماهی بود. دبی در گذشته جنگ‌های بسیار زیادی را به خود دید که در نهایت شخصی به نام شیخ مکتوم بن بطی بن سهیل آل مکتوم به تمامی جنگ‌ها پایان بخشید و به مرور زمان شروع به ساختن شهری اعجاب ‌انگیز کرد.

بر اساس آخرین آمار‌ها و یافته‌ ها مشخص می ‌شود ساخت و ساز شهر دبی به سال ۱۷۹۹ بعد از میلاد مسیح بر می ‌گردد. دبی در واقع دهکده ‌ای تحت سیطره شیخ نشین ابوظبی بود. این دهکده حتی تا سال ۱۸۳۳ بعد از میلاد نیز شناخته نمی ‌شد اما زمانی که شیخ مکتوم بن بطی آل مکتوم به این دهکده مهاجرت کرد، با ۸۰۰ نفر از خویشاوندان خود شروع به تکمیل و بازسازی و تغییر شمایل دهکده دبی کرد. در آن زمان دهکده دبی به شهری نوپا تبدیل شد.

در واقع می‌ توان گفت پیشرفت شهر دبی به واسطه آل مکتوم است چرا که با استفاده از موقعیت ‌های این شهر و تفکر‌های مناسب توانست از این دهکده پیش پا افتاده شهری بسیار شگفت ‌انگیز بسازد. همان طور که گفته شد با ورود شیخ آل مکتوم، دبی چهره یک شهر پیشرفته را به خود گرفت. به دستور شیخ مکتوم این شهر کوچک به عنوان یک شهر رسمی شناخته شد. با توجه به اینکه دهکده دبی در موقعیت بسیار مناسب جغرافیایی قرار داشت یک بندر در قرن بیستم در محله جبل علی بنا شد. در حال حاضر این بندر یکی از بزرگ ترین و مهم ترین بنادر خاورمیانه شناخته می ‌شود و عنوان هفتمین بندر وسیع جهان را به خود اختصاص داده است. پایتخت تجاری امارات، دبی

بیشترین کنجکاوی و سؤال افراد در رابطه با این است که دبی در کدام کشور بوده و آیا این شهر پایتخت کجاست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که ابوظبی پایتخت کشور امارات متحده عربی است. در واقع ابوظبی به عنوان پایتخت سیاسی امارات و دبی پایتخت تجاری امارات محسوب می ‌شود. در شهر دبی زمینه ‌ها و بستر‌های بسیار مناسبی برای تجارت کالا و همچنین خرید مسکن فراهم شده است. بسیاری از مردم شهر دبی مسلمان هستند اما اجتماعات قابل توجهی از دیگر ادیان مانند مسیحیت و هندو نیز وجود دارد. با تمام قومیت ‌ها و مذاهب مختلفی که در دبی وجود دارد اما یک همزیستی مسالمت ‌آمیز را در بین تمامی ادیان شاهد هستیم.

جزیره‌ های نخلی دبی

زمانی که به واسطه تور دبی به این شهر مسافرت کردید حتماً از جزیره ‌های نخی این شهر دیدن کنید. در واقع جزیره ‌های نخلی دبی از سه مجمع الجزایر به وجود آمده اند. این جزیره‌ ها در آب‌ های نیلگون خلیج فارس قرار دارند. بهترین هتل ‌ها در این جزیره ‌ها در حال خدمت ‌رسانی هستند. زیرساخت ‌های بسیار محکم و اصولی برای جزیره ‌های نخلی دبی تعبیه شده است که به واسطه مهندسان مجرب طراحی و اجرا شده‌ اند.

این جزایر کاربرد‌های بسیار زیادی در زمینه تجاری، تفریحی و همچنین گردشگری و مسکونی دارد. مردم شهر دبی تا پیش از اینکه ذخایر نفتی در این شهر کشف شود اقدام به ماهی‌گیری و صید مروارید می ‌کردند. با توجه به اینکه مروارید‌های شهر دبی بسیار درشت هستند، بسیار سریع به یک کالای تجاری تبدیل شدند و صادرات آن‌ ها به کشور‌های دیگر انجام شد. پس از مدت بسیار کمی وضعیت اقتصادی شهر دبی باعث ساخت و ساز شگفت ‌انگیز این شهر شد.

شهرسازی دبی باعث شد تا این شهر به یکی از مقاصد اقتصادی مهم جهانی تبدیل شود. در واقع پس از کشف ذخایر نفتی، شیخ قطر و همچنین شیخ دبی تصمیم بر منسجم کردن واحد پولی دبی کردند. روپیه خلیج به عنوان اولین واحد پول معرفی شد. کشف ذخایر نفتی در دبی باعث شد تا کارگران بسیار زیادی از دیگر کشور‌های منطقه به دبی مهاجرت کنند و همین امر سبب شد تا شهر دبی از نظر افزایش جمعیت یک رشد ۳۰۰ درصدی را تجربه نماید.

کلام پایانی

با توجه به اینکه شهر دبی یکی از شهر‌های امارات متحده عربی است، ابهام در رابطه با این سؤال که دبی در کدام کشور است برطرف خواهد شد. روند پیشرفت و تبدیل یک دهکده کوچک به یک شهر اعجاب ‌انگیز و لوکس بسیار جالب است و توجه به اینکه در مدت زمان بسیار کمی چنین شهر باشکوهی به وجود آمده است، نظر هر شخصی را به سوی خود جلب می‌ کند.

 

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف
منبع: بورنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا