امارات

خیز ترکیه برای دور زدن امارات؛ سلطان جدید انرژی چه کشوری است؟

به گزارش اقتصادنیوز ، ماه گذشته، در جریان سفر تاریخی اردوغان به سه کشور حاشیه خلیج فارس – امارات، قطر و عربستان سعودی – آنکارا و ابوظبی در حوزه انرژی و منابع طبیعی توافقنامه همکاری امضا کردند؛ توافقنامه‌ای به ارزش 29.7 میلیارد دلار. دو کشور به واسطه این قرارداد متعهد شدند تا در باب طیف وسیعی از انرژی‌های تجدیدپذیر، چون انرژی بادی، خورشیدی و هیدروژن پاک و انرژی هسته‌ای، فعالیت مشترک داشته باشند. عصر تازه قدرت نمایی «سلطان»

بدین طریق ترکیه، وزنه سنگین ژئوپلیتیکی وابسته به واردات با بازار انرژی در حال رشد و امارات که اقتصادش از صادرات نفت و گاز منتفع شده، کنار هم تعریف شدند تا دسترسی به انرژی پاک و اجرای اهداف آب و هوایی را پیش ببرند. با این حال، جدیدترین توافق میان دو بازیگر منعکس کننده ارزش اصلی سیاست خارجی ترکیه است: یعنی ترویج همکاری بین المللی بر اساس منافع متقابل و اصل انتقال عادلانه انرژی برای همه.در عین حال، باید در نظر داشت که هر کشوری دارای چالش ها و فرصت های منحصر به فردی است. انتخاب دوباره اردوغان در ماه می 2023 نه تنها مقاومت نهادهای دموکراتیک ترکیه را نشان داد، بلکه عصرتازه ای از اصلاحات و سرمایه گذاری در بازارهای انرژی لیبرال، رقابتی، خوب و شفاف را در این بازیگر کلید زد. ترکیه به واسطه تعهدش برای تبدیل شدن به اقتصاد بدون کربن تا سال 2053، در حال حاضر 45 درصد برق خود را از انرژی های تجدیدپذیر تولید می کند؛ گزاره ای که موجب شده تا این بازیگر در رتبه پنجم اروپا و دوازدهم سراسر جهان قرار گیرد.

خیر آنکارا برای تبدیل شدن به قطب انرژی

آنگونه که نیشن نوشته، با لحاظ کردن تقاضای برق ترکیه بین سال‌های 2002 تا 2022، این میزان سالانه 4.4 درصد افزایش یافته، رشدی که در قیاس با تنها 3 درصد سطح تقاضای جهانی، دستیابی به اهداف اقلیمی بدون به خطر انداختن توسعه اقتصادی و اجتماعی را به یک هدف سخت تبدیل کرده. با این حال، ترکیه رهبری سیاسی قدرتمند، اقتصاد قوی و منابع فوق العاده ای برای اجرایی کردن اهدافش دارد. این بازیگر به واسطه همکاری نزدیک با متحدانش به دنبال توقف وابستگی به واردات است. آنچه ترکیه پیش‌بینی می‌کند انتقال هوشمند انرژی است که در چارچوبش تصمیم‌ها به شکلی عقلانی با هدف حفظ امنیت عرضه اتخاذ شده و مسیر برای تنوع بخشیدن به ترکیب انرژی و تبدیل ترکیه به قطب انرژی و فضایی امن برای سرمایه‌گذاران هموار شود.

فرصت سازی به سبک امارات

امارات متحده به عنوان اولین کشور عربی هدف خود را انتشار کربن صفر تعیین کرد، حال این بازیگر قرار است تا اواخر امسال میزبان کاپ 28 باشد،این رخداد نشان می دهد که ابوظبی در این زمینه به دنبال تجارت است. به طور خاص، دعوت دکتر سلطان الجابر رئیس جمهور منتخب کاپ 28 برای «به چالش کشیدن مدل‌های قدیمی که در قرن گذشته ساخته شده‌اند» و «پر کردن شکاف‌هایی که مانع از پیشرفت‌های حیاتی می‌شوند»، قابل تامل است زیرا این کشور قصد دارد اقداماتی را در راستای «اصلاح مسیر اصلی» جهانی انجام دهد.به بیانی بهتر امارات در صدد است تا چارچوب تازه ای برای تعامل در حوزه انرژی های تجدید پذیر هموار کند، زیرا فراتر از سود این معاملات و تعهد مشترک به انتقال انرژی، ایجاد اقتصادهای پایدارتر و ارتقای امنیت عرضه برای منطقه و فراتر از آن حاصل خواهد شد.

ترکیه در آینده برای تعریف موقعیت‌های برد-برد در زمینه انرژی و منابع طبیعی خیز برداشته و  متحدانش را تشویق می‌کند تا بخشی از روایتش باشند. در ترکیه تحت رهبری اردوغان، تلاش ها برای افزایش توسعه اقتصادی و اجتماعی، کمک به امنیت انرژی در اروپا و خاورمیانه و تبدیل شدن به یک اقتصاد بدون کربن در 30 سال آینده افزایش یافته است. مشارکت راهبردی آنکارا و ابوظبی نشان دهنده یک جهش بزرگ به سمت این هدف قلمداد می شود.

 
منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا