امارات

تداوم درگیری‌ها در جنوب یمن/ مزدوران امارات بر مرکز شبوه مسلط شدند‎

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منابع محلی یمن اعلام کردند که شهر «عتق» مرکز استان نفت‌خیز«شبوه» در جنوب شرق یمن به دست « شورای انتقالی جنوبی» (نیروهای وابسته به امارات در یمن) افتاده است. پس از آنکه نیروهای وابسته به حزب «االاصلاح» (وابسته به ریاض) تقریبا تسلط خود را بر عتق محکم کرده بودند، پهپادهای اماراتی وارد عمل شدند.

به گزارش القدس العربی، شهر عتق به صورت کامل به دست نیروهای جدایی‌طلب افتاده که متشکل از چند یگان نظامی نو ظهور  با حمایت مالی ابوظبی هستند و بارها تلاش کردند  کنترل استان شبوه  را به دست بگیرند.

پهپادهای شناسایی اماراتی بدون در نظر گرفتن وضعیت انسانی و محله‌های مسکونی، سه‌شنبه و چهارشنبه شب به شکلی دیوانه‌‌وار  این منطقه را بمباران کردند و طرف مقابل  مجبور به تسلیم و عقب‌نشینی شد .

پایگاه خبری المصدرآنلاین اعلام کرد که نیروهای تحت حمایت امارات روز چهارشنبه  بر  شهر عتق  تسلط یافت.

«عوض بن الوزیر العولقی» فرماندار شبوه و وابسته به امارات متحده عربی  در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از اینکه نیروهای وابسته به ریاض تقریبا تسلط خود را بر عتق محکم کرده بودند، پهپادهای اماراتی وارد عمل شدند.آن‌ها همچنین به منزل  مخالفان خود حمله کردند و سپس به صورت کامل بر شهر عتق مسلط شدند.

سرنوشت فرماندهان نظامی و امنیتی که درگیری‌ها علیه نیروهای وابسته به امارات را رهبری می‌کرده‌اند؛ نامعلوم  است، کسانی که  عوض بن الوزیر العولقی آنها را «متمرد» توصیف کرده است .

یک منبع آگاه اعلام کرد که این فرماندهان موفق به  فرار به مکان‌های امن خارج از  شهر عتق شده‌اند، جایی که دسترسی نیروهای شورای انتقالی جنوبی به آن‌ها دشوار است، به ویژه اینکه آن‌ها به استان شبوه تعلق ندارند. انصارالله یمن: ائتلاف متجاوز سعودی آتش‌بس را نقض کرده استجنگ مزدوران سعودی و اماراتی برای سیطره بر مناطق نفت‌خیز/ زیر پا گذاشتن پرچم آمریکا و اسرائیل در یمن

بسیاری از سیاستمداران یمنی وضعیت استان شبوه را «وضعیت غیرعادی»  توصیف کردند  و دلیل آن را ناکارآمدی شورای ریاستی یمن می‌دانند ،نهادی که در درگیری‌های کنونی در شبوه بیشتر در کنار نیروهای وابسته به امارات ایستاد.

«عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن در 7 آوریل  از برکناری «علی محسن الاحمر» معاون خود و واگذاری قدرت خود به نهادی موسوم به شورای اداره ریاست‌جمهوری خبر داد که تا پیش از این وجود خارجی نداشت یا حتی تشکیل آن هیچ مبنایی در قانون اساسی یمن ندارد .

وی اعلام کرد که این شورا به ریاست «رشاد محمد العلیمی» و با عضویت هفت نفر دیگر کلیه اختیارات ریاست‌جمهوری و معاونت آن را به دست خواهد گرفت.

به موجب این انتقال قدرت قرار شد شورای رهبری ریاست‌جمهوری یمن اداره سیاسی، نظامی و امنیتی این کشور را در بخش‌هایی که تحت کنترل ائتلاف سعودی و اماراتی قرار دارد؛ طی مرحله انتقالی به دست بگیرد و علاوه بر آن، مسئولیت مذاکره با جنبش انصارالله در خصوص آتش‌بس را نیز برعهده داشته باشد .

شدت گرفتن درگیری‌ها بین گروه‌های وابسته به امارات و عربستان در استان شبوه یمن بازتاب اختلافات شدید در به اصطلاح شورای ریاستی یمن وابسته به سعودی و ناتوانی آن در حل مشکلات گروه‌های وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی اماراتی است .

درگیری‌ها بین نیرو‌های ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی در شهر عتق در استان شبوه برای چند روز ادامه داشت. برخی منابع محلی در شبوه از کشته و زخمی شدن شماری از نیرو‌ها در این درگیری‌ها خبر دادند.

در واکنش به این درگیری‌ها، «حسین العزی»  معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در صنعاء در توییتی نوشت که هرگونه مداخله نیروی هوایی امارات در شبوه نقض گسترده آتش بس در یمن خواهد بود. او به مزدوران و آشوبگران نیز توصیه کرد که خون خود را به خاطر اجنبی جماعت هدر ندهند. گفتنی است که آتش بس دوماهه یمن هفته پیش برای سومین بار تمدید شد .

این درگیری‌ها در استان شبوه رخ داده است. این استان دومین استان نفت‌خیز یمن بعد از مأرب است. ساحلی بودن این استان و داشتن بندر نفتی باعث شده است که طرف‌های درگیر در جنوب یمن به این استان و نفت آن چشم بدوزند.

امارات و عربستان سعودی که از 1394 به بهانه حمایت از دولت مستعفی به یمن حمله  کردند و برای فرار از اتهام‌ها علیه خود، آبان ماه سال 98 طرف‌های درگیر را پای قرارداد صلح موسوم به توافق ریاض آوردند؛ توافقی شکننده که نتوانست جلوی درگیری‌ها در جنوب یمن را بگیرد تا جایی که شورای انتقالی در هفتم اردیبهشت سال گذشته در استان‌های جنوبی اعلام خودمختاری کرد .

انتهای پیام/
منبع: تسنیم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا