امارات

امارات متحده عربی اعلام کرد که قصد دارد یک منظومه ماهواره‌ای رادار دهانه مصنوعی، SAR، را به فضا پرتاب کند

 به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا به نقل از  مرکز روابط عمومی پژوهشگاه فضایی ایران، دولت امارات متحده عربی به تازگی برنامه‌های خود را برای توسعه یک منظومه ماهواره‌ای رادار دهانه مصنوعی (SAR) به نام Sirb، اعلام کرد. این منظومه ماهواره‌ای طی شش سال توسعه خواهد یافت و اولین ماهواره آن قرار است طی سه سال آینده پرتاب شود.

آژانس فضایی امارات جزئیات کمی در مورد ماهواره‌های Sirb ارائه کرد، از جمله اینکه آنها ماهواره‌های کوچکی هستند که در باند X فعالیت می‌کنند. این آژانس بودجه این منظومه یا تعداد ماهواره‌های برنامه‌ریزی شده برای آن را فاش نکرد، اما تصویری که توسط آژانس منتشر شده یک ماهواره مکعبی را با یک آنتن قابل نصب نشان می‌دهد.

سارا العامری، رئیس آژانس فضایی امارات در بیانیه‌ای گفت: “فناوری ماهواره‌ای SAR، تصویربرداری سنتی را ارتقا می‌دهد و با استفاده از فناوری‌های رادار باند ایکس تصویربرداری قدرتمندتری را ارائه می‌کند. این ماهواره‌های کوچک، چابک‌تر، سریع‌تر در توسعه و قدرتمندتر هستند، و نشان‌دهنده انواع سیستم‌های نسل جدید است که ساخت آن بوسیله فناوری‌های کنونی امکان‌پذیر می‌شود.”

امارات متحده عربی قصد دارد حداقل برای برخی از قسمت‌های این سیستم به دنبال مناقصه باشد. دولت امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال پیشنهادهایی برای توسعه قطعات ماهواره و همچنین پرتاب، عملیات و طرح تجاری سازی خواهد بود. این پروژه شامل فرصت‌هایی برای شرکت‌های اماراتی و بین‌المللی می‌شود.

منظومه ماهواره‌ای Sirb سنگ بنای سرمایه‌گذاری فضایی ملی جدیدی است که در ۱۷ جولای اعلام شد و دولت متعهد شد ۳ میلیارد درهم (۸۱۷ میلیون دلار) برای پروژه‌های فضایی مانند Sirb هزینه کند.

سالم القبیسی، مدیر کل آژانس فضایی امارات متحده عربی در بیانیه ای گفت: صندوق سرمایه‌گذاری فضایی ملی امارات به دنبال جذب مشارکت‌های جهانی است تا خود را در امارات تثبیت کنند و بسترهای فناوری جدید و حیاتی و توسعه‌ای را برای پاسخگویی به نیازهای برنامه فضایی امارات متحده عربی و سایر مشتریان جهانی، فراهم نمایند. 

دولت امارات اعلام نکرد که چه پروژه‌های دیگری برای حمایت از صندوق جدید در دست بررسی دارد و این صندوق تا چه زمانی فعالیت خواهد کرد. العامری گفت که این صندوق با هدف فراهم کردن فرصت‌هایی برای همکاری بین‌المللی در تأسیس شرکت‌های اماراتی ایجاد شده است.

دولت امارات متحده عربی در موضوع فضا به عنوان یکی از زمینه‌های رشد برای این کشور تاکید کرده است زیرا برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود تلاش می‌کند. بالاترین ابتکار عمل کشور در منطقه، برنامه‌ریزی برای ماموریت مدارگرد مریخ امارات، یا Hope، است که دو سال پیش پرتاب شد. این کشور در حال حاضر ماموریت‌هایی را «فراتر از مریخ» دنبال می‌کند که تا زهره و چندین سیارک دیگر پرواز می‌کنند و پرتاب آن‌ها برای سال ۲۰۲۸ برنامه‌ریزی شده است.

این کشور همچنین دارای یک نیروی کوچک فضانوردی، متشکل از یک نفر است که در سال ۲۰۱۹ در یک ماموریت کوتاه مدت سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشت. در ماه آوریل، مرکز فضایی محمد بن راشد امارات با Axiom Space قراردادی طولانی مدت امضا کرد. ماموریت ISS به زودی و در بهار ۲۰۲۳ پرتاب می‌شود. نام فضانورد اماراتی برای پرواز با این مأموریت، هنوز اعلام نشده است. این فضانورد صندلی‌ای را می‌گیرد که در سال گذشته Axiom از ناسا به عنوان بخشی از قرارداد سه جانبه با Roscosmos خریداری کرد.

انتهای پیام/
منبع: بورنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا