امارات

آغاز عقب نشینی امارات از یمن/ عضو انصارالله: با عربستان به تفاهماتی رسیدیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله بامداد شنبه گفت که امارات متحده عربی عقب نشینی از یمن را آغاز کرده است.

بنابر گزارش المیادین، البخیتی با بیان اینکه حضور نیروهای اماراتی را حتی در یک وجب از خاک یمن نمی‌پذیریم، افزود: مشارکت امارات با عربستان در تجاوز به یمن اشتباه بزرگی بود و امارات باید درس بگیرد و عقب نشینی کند. عضو دفتر سیاسی انصارالله گفت: با عربستان سعودی تفاهماتی وجود دارد و من نمی‌توانم در مورد جزئیات آن صحبت کنم.

البخیتی اضافه کرد: تفاهمات و راه‌ حل‌های حاصل‌شده در دو مرحله، یکی قبل از عید فطر و دیگری در زمانی دیگر خواهد بود.

وی همچنین گفت: ما از هر گونه رویکرد از سوی عربستان سعودی برای رسیدن به صلح با یمن یا هر طرف دیگر حمایت می‌کنیم.

عضو دفتر سیاسی انصارالله افزود: راه حل داخلی بر عهده همه نیروهای فعال یمنی است و ما به یمنی‌هایی که در تجاوز شرکت کردند، این پیام را می دهیم که فرصت را از دست ندهید.

شبکه المیادین لبنان بامداد شنبه به نقل از منابع خود گزارش داده بود، یک هیات سعودی و عمانی طی ۲ روز آینده برای مذاکره با دولت نجات ملی یمن به صنعا پایتخت این کشور می‌روند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه از سفر یک هیات سعودی – عمانی به صنعاء پایتخت یمن طی هفته آینده با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس دائم در این کشور خبر داده بود.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز روز جمعه به نقل از یک منبع یمنی نوشته بود که آتش بس جدید ممکن است حاوی چندین نکته از جمله از سرگیری صادرات نفت از میادین نفتی در جنوب و از مارب در شمال، لغو تمام محدودیت‌ها در بندر الحدیده، گسترش پروازها به فرودگاه صنعاء و باز کردن تمام راه‌ها بین مناطقی که تحت کنترل دولت نجات ملی یمن و قسمت‌هایی که تحت کنترل نیروهای وفادار به دولت مستعفی و فراری یمن است، باشد.

این منبع اظهار کرد که ائتلاف عربی نیز متعهد شده تا بدون استثنا حقوق تمام کارکنان یمنی در مناطق تحت کنترل دولت نجات ملی و سایر مناطق را بپردازد و کمیته‌هایی را برای محدود کردن خسارات ناشی از جنگ، رسیدگی به آن‌ها و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان تحت نظارت سازمان ملل و ضمانت بین المللی کشورهای بزرگ تشکیل دهد.

روز پنجشنبه گذشته نیز سازمان ملل اعلام کرد که مردم یمن به یک صلح همه جانبه نیاز دارند تا به رنج‌های آن‌ها در نتیجه جنگ هشت‌ساله در کشورشان، پایان دهد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که هشت سال جنگ، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار یمنی را که ۷۴ درصد آن‌ها زن و کودک هستند، مجبور به فرار کرد و باعث افزایش فقر شد، اکنون دو سوم یمنی‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بیش از هشت سال است که یمن شاهد جنگ مستمر بین نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی یمن و نیروهای ائتلاف که برای بازگرداندن دولت مستعفی و فراری یمن تلاش کرده‌اند، بوده که تبعات آن در ابعاد مختلف منعکس شده و بر اساس توصیف سازمان ملل، بدترین بحران انسانی در جهان بوده است.

  همچنین بخوانید عربستان از احیای برجام حمایت می کند؟ /تضمین موشکی ایران به سعودی ها زمینه‌چینی برای آشتی‌کنان تهران-ریاض؟ تجارت سه میلیارد دلاری ایران و عربستان آغاز عصری تازه در ناتو /قمار تازه پوتین در بلاروس/ ماجراجویی تازه اسرائیل در ارتباط با ایران
منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا