امارات

مهاجرت 200 پرستار در هر ماه/ فرش قرمز وسوسه انگیز آمریکا، اروپا، امارات و استرالیا زیر پای پرستار ایرانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، پرستاری، یکی از مشاغل مهم و بنیادی در هر کشوری است. این رشته در دانشگاه محبوبیت زیادی دارد و بیشتر دانشجویان دختر به آن علاقه دارند. نقش پرستاران در شرایط بحرانی کنونی بیشتر از قبل مورد توجه است.

در طول مدتی که گرفتار کووید 19 هستیم، هزاران پرستار مبتلا به کرونا شدند و تعدادی از آنها را نیز از دست داده ایم، فشارها روانی و کاری، و از طرف دیگر فشارهای اقتصادی و اجتماعی باعث شده پرستاران بیش از قبل سودای مهاجرت را در سر بپرورانند.

پرستاران بیش از 2 سال است که برای کنترل بیماری کرونا، در خط مقدم این بیماری مبارزه می کنند و جان خود را در معرض خطر قرار داده اند، بسیاری از پرستاران مراسم ازدواج خود را به تعویق انداختند، بزرگ شدن فرزندان خود را ندیدند، و با ترس همیشگی ناقل بودن برای عزیزانشان، از دیدار با آنها محروم شده اند.

از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور‌های اروپایی، به دلیل کمبود نیرو‌های متخصص در بیمارستان ‌ها، شرایط ورود پرستاران به این کشور‌ها فراهم شده به طوری که شرط نمره زبان برای پذیرش برداشته شده است و پرستاران به راحتی جذب این کشور‌ها می‌شوند!

 کشور‌های اروپایی، آمریکای شمالی، امارات، انگلستان و استرالیا بیشترین درخواست جذب پرستاران ایرانی را دارند که با توجه به شیوع ویروس کرونا و بهتر بودن شرایط مهاجرت پرستاران، درخواست‌ها مبنی بر مهاجرت پرستاران افزایش قابل توجهی داشته است.

درآمد پرستاران در کانادا در حدود ۲۶ الی ۴۸ دلار در ساعت است. حقوق پرستاران در آمریکا در سال ۲۰۲۲، به‌طور متوسط در حدود ۴۲.۸۷ دلار در ساعت و در حدود ۹۱,۴۹۴ دلار در سال است. یک پرستار در کشور آلمان سالانه در حدود ۳۴,۸۰۰ یورو درآمد دارد.

عمده درخواست آنها حقوق و مزایای بر اساس خدمات پرستاری ارائه شده است؛ اگر این رویه اصلاح شود شاید خیلی از پرستاران دلسوز و با تجربه همچنان در کشورمان باقی مانده و به هموطن خود خدمت ارائه دهند.

در همین راستا معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: قرار بود که اجرای قانون تعرفه گذاری جدید برای افزایش حقوق پرستاران تا پایان شهریور عملیاتی شود و امیدوارم در چند هفته آینده نهایی شود.

عباس عبادی گفت: با پیگیری‌های دولت سیزدهم و مساعدت مجلس و ریاست جمهوری و تأکیدات مقام معظم رهبری یک ردیف اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان در ردیف بودجه‌های وزارت بهداشت،اختصاص داده شد.

بر اساس قول نهاد ریاست جمهوری، معوقه سه ماه، پایانی سال گذشته هم محاسبه خواهد شد. اجرای قانون «تعرفه گذاری خدمات پرستاری» نیازمند تأمین زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری است.

حمیدرضا عزیزی معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری درباره وضعیت پرداخت مطالبات پرستاران، ‌تصریح کرد: برخی از دانشگاه‌ها نزدیک یک سال تاخیر در پرداخت کارانه‌ها دارند. میانگین عدم پرداخت مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی به همکاران ما (عمدتا کارانه) حدود هشت ماه است ؛ هر چند که شاید در نقطه‌ای میزان عدم پرداخت مطالبات کمتر از این باشد اما آنها هم با روش سنتی احتساب کارانه از جزء حرفه‌ای پرداخت‌هایی داشته‌اند.

وی گفت: پرستاران ما در وضعیتی کار می‌کنند که نسبت پرستار به تخت در کشور در مقایسه با جهان بسیار پایین است و اخیرا در جلساتی که با مدیران پرستاری شهر تهران داشتیم، مشخص شد حتی در تهران هم نسبت «یک پرستار به ازای یک تخت» را نداریم و این در شرایطی است که استاندارد ما ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی است و این نشان می‌دهد که پرستاران ما حتی بیش از ظرفیت خود کار می‌کنند. این موضوع سبب فرسودگی پرستاران می‌شود و این مردم هستند که به دنبال آن نمی‌توانند خدمت مناسب دریافت کنند.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری در خصوص وضعیت مهاجرت پرستاران، اظهار کرد: آمار مهاجرت تقریبا مشابه سال گذشته و حدود ۲۰۰۰ نفر سالانه و به طور میانگین ۲۰۰ پرستار در هر ماه است. بخشی از مهاجرت به دلیل انگیزه خدمتی است که همکاران توقع دارند به نسبت خدمات ارزنده و وزینی که به واسطه کسب دانش و مهارت ارائه می‌دهند به همان نسبت مورد لطف قرار گیرند؛ اما متاسفانه در این زمینه ضعف داریم و همکاران ما گله‌مند هستند.

انتهای پیام/

 

 

  آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف
منبع: بورنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا