امارات

سفر معنادار مقام ارشد انگلیس به امارات همزمان با سفر امیرعبداللهیان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که طارق احمد در جریان نخستین سفرش به امارات قرار است با وزیر امور خارجه این کشور ملاقات کند. گفت‌وگو درباره همکاری‌های دو کشور پیرامون آنچه مسائل امنیت منطقه‌ای شامل ایران و سوریه نامیده شده، از محورهای مذاکرات معاون وزیر امور خارجه انگلیس با طرف اماراتی عنوان شده است.

طارق احمد طی بیانیه‌ای گفت: مشتاقانه منتظر دیدار با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان هستم تا بر اساس اولویت های مشترکمان، از جمله گفت‌وگوی راهبردی دو کشور، نشست تغییرات آب‌وهوایی و مسائل منطقه ای، گفت‌وگو کنم.

ادعای سی‌ان‌ان درباره نتایج مثبت مذاکرات انریکه مورا و علی باقری

وی با بیان اینکه امارات نقش مهمی در صحنه جهانی دارد و شریک کلیدی برای انگلیس بشمار می‌رود، اهمیت تقویت روابط دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

اما سفر او به امارات درحالی صورت می‌گیرد که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در جریان رایزنی‌های منطقه‌ای، به امارات سفر کرده است.

وی پس از سفر به قطر، عمان و کویت و دیدار با مقام‌های ارشد این کشورها، صبح امروز وارد فرودگاه ابوظبی شد و مورد استقبال خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور امارات متحده عربی قرار گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ساعاتی پیش با همتای اماراتی خود دیدار کرد و دو طرف طی نشستی دو جانبه، گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف روابط دوجانبه و منطقه‌ای را خواستار شدند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای گسترش روابط با امارات قائل نیست و در این راستا زمینه سازی برای برگزاری کمیسیون ‌مشترک دو کشور را خواستار شد. شیخ عبدالله بن زائد وزیر خارجه امارات نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، بر آمادگی کشورش برای کمک به پیشبرد روابط دوجانبه و تحقق نیات خوب رهبران دو کشور تاکید کرد.

هرچند سفر وزیر امور خارجه ایران به امارات که درچارچوب دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم صورت گرفت با سفر دیپلمات انگلیسی مرتبط نیست اما افزایش تحرکات اخیر اطراف اروپایی در پی تحولات ژئوپیلیتک غرب آسیا به نفع ایران را نمی‌توان نادیده گرفت.

ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی، معادلات غرب را طی ماهه‌های اخیر به‌هم زده است. پروژه پرهزینه ایران‌هراسی اروپا و آمریکا با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی، شکست خورده و غرب را پس از حمایت تمام قد از گروه‌های ضد انقلاب، نسبت به ادامه این مسیر مایوس کرده است.

این درحالیست که تغییر برخی از مواضع اطراف اروپایی که نشانه‌های آن را می‌توان در لغو کنفرانس گروهک تروریستی منافقین در پاریس و درنوردیدن ارودگاه این فرقه منحوس توسط پلیس آلبانی مشاهده کرد، نشانگر رگه‌هایی از پیشمانی غرب و نوعی التماس برای تداوم مسیر دیپلماسی است که پائیز گذشته با قمار در اغتشاشات ایران، به‌ نابودی کشاند.

هفته پیش نمایندگان تروئیکای اروپایی با علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه ‌و رئیس هیات کشورمان در مذاکرات رفع تحریم‌ها در امارات دیدار کردند. روز چهارشنبه نیز «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات رفع تحریم‌ها با هیات ایرانی به ریاست آقای باقری در دوحه (قطر) دیدار کرد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری کشورمان در همین پیوند تصریح کرد که تعاملات با ایران از مسیر رفتار عادلانه و عزتمندانه‌ می‌گذرد. وی با بیان اینکه مذاکرات برجام تنها پرونده و دستورکار دولت سیزدهم نیست خاطر نشان کرد که چنانچه رفتار غرب با ایران اصلاح شود، مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و به نتایج نیز خواهد رسید. همچنین بخوانید پیام رئیس دولت امارات به ابراهیم رئیسی/ در دیدار امیرعبداللهیان با شیخ محمد چه گذشت؟ پشت پرده سفر غیرمنتظره باقری به امارات/ ابوظبی میانجی برجام می شود؟ جزئیات رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و امارات شمخانی: همکاری و هم‌گرایی در منطقه خلیج فارس باید جایگزین واگرایی و خصومت شود
منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا