امارات

رقابت امارات و چین بر سر بازار ایران

بر اساس آمارهای گمرک ایران از واردات در نیمه نخست امسال، بیشترین حجم و ارزش واردات ایران به ترتیب از کشورهای امارات متحده عربی، چین و ترکیه بوده است. طبق آمارها هر یک از مابقی کشورها سهم اندکی از کل واردات ایران داشته‌اند. بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارزش واردات ۶ ماهه نخست امسال

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در ۶ ماه گذشته نزدیک به ۳۰.۴ میلیارد دلار واردات کالای غیرنفتی به مرزهای کشور صورت گرفته است.

طبق بررسی‌ها بیشترین میزان واردات از کشور امارات متحده عربی بوده است. میزان واردات کالاهای غیرنفتی از این کشور در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۹ میلیارد دلار بوده است. در رتبه بعدی کشور چین قرار دارد که در این بازه زمانی نزدیک به ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات به کشور ما داشته است. با فاصله از این دو کشور، در جایگاه سوم کشور ترکیه است که بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار واردات کالای غیرنفتی از این کشور صورت گرفته است.

طبق این آمارها میزان واردات ایران از هر یک از مابقی کشورهای دنیا در نیمه نخست امسال، نزدیک یا کمتر از یک میلیارد دلار بوده است.

بیش از ۵.۵ میلیون تن سهم اماراتی‌ها از کل واردات ایران

آمار واردات در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد حجم واردات از گمرکات کشور به بیش از ۱۷.۶ میلیون تن رسیده است.

طبق این آمارها بیشترین حجم واردات کشور به ترتیب از کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه و روسیه بوده است. بر این اساس امارات متحده عربی با ۵.۵ میلیون تن بالاترین حجم واردات کشور را به خود اختصاص داده است. در جایگاه بعدی چین با بیش از ۲.۵ میلیون تن قرار داشته و پس از آن کشورهای ترکیه و روسیه هر کدام ۱.۸ میلیون تن از کل واردات کشور را در ۶ ماه ابتدایی امسال به ثبت رسانده‌اند.

بررسی‌ها حاکی از آن است که حجم واردات کشور از هریک از مابقی کشورها در این مدت کمتر از یک میلیون تن بوده است.

  همچنین بخوانید شوک به تیم ملی ایران در آستانه جام جهانی نرخ چک های برگشتی در سال های اخیر چه تغییری کرده است؟ تنها یک شهر تا قرمز شدن کامل استان تهران واکسن کرونا برای مادران باردار مناسب نیست؟
منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا