جلسات

تجارت ۱۲ میلیارد دلاری ایران و امارات در ۱۱ ماه سال 99

تهران، ایرنا: رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات گفت: در ۱۱ ماهه سال جاری بیشترین صادرات ایران بعد از چین و عراق به امارات با چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است که نشان دهنده افزایش مجموع صادرات و واردات میان دو کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا «فرشید فرزانگان» در نشست خبری امروز (چهارشنبه) با بیان اینکه امارات در سال ۲۰۱۹ بیش از ۳۰ میلیارد دلار طلا وارد کرده است، اظهار داشت: الماس و خودرو در رتبه‌های بعدی فهرست وارداتی این کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه بزرگترین شریک تجاری امارات در طلا و جواهر هند است، خاطرنشان کرد: صادرات غیرنفتی امارات به کشورهای جهان طلا، آلومینیوم و جواهر است و محصول پلی اتیلن با چهار میلیارد دلار در رتبه پنجم صادرات قرار گرفته است.

به گفته فرزانگان، با توجه به اینکه امارات تولید پلی اتیلن ندارد این رقم صادراتی مربوط به ایران است.

وی با بیان اینکه امارات در سال ۹۸ دومین شریک تجاری ایران محسوب می شد، خاطرنشان کرد: بیشترین واردات مستقیم دبی از ایران به ترتیب مربوط به سبزی و میوه، خشکبار، سرب و آهن شکل‌دهی شده است و واردات دبی از ایران در محدوده قلمرو ۳۹۵.۴ میلیون دلار بوده است که بیشترین آن مربوط به گروه‌های سبزیجات و میوه، ماهی و زعفران و خشکبار و همچنین آهن و میلگرد است.

فرزانگان تاکید کرد: بیشترین واردات غیرنفتی از دبی به ایران در محدوده قلمرو به قلمرو نیز به ترتیب مربوط به سیگار و توتون، شکر، آب‌ معدنی و نوشیدنی‌های غیرالکلی، عطر و ادکلن، کاغذ و انواع کنسرو است و میزان صادرات مجدد دبی به ایران هم سه میلیارد و ۱۲۷ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینکه ۱۵ کشور همسایه یک هزار و ۱۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ واردات داشته‌اند، اظهار داشت: بیشترین واردات مربوط به امارات با ۲۶۱ میلیارد دلار بود و سهم ایران از این بازار حدود ۲ درصد بوده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات تصریح کرد: هدف‌گذاری ایران در سال ۹۸ برای صادرات به امارات حجم ۶ میلیارد دلاری و در سال ۹۹ حجم هفت میلیاردی بود که عملا هیچ یک محقق نشد و در سال ۹۸ تنها ۴.۵ میلیارد دلار آن محقق شد.

به گفته وی، برای سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری هشت میلیارد دلاری شده است که به نظر موانع زیادی بر سر راه آن وجود دارد.

فرزانگان با اشاره به موانع موجود در راه تجارت ایران و امارات، گفت: یکی از این موانع سختگیری بانک مرکزی امارات برای حساب‌های بانکی ایرانی‌ها است و از سوی دیگر ضعف ناوگان حمل‌ونقل به خصوص حمل و نقل جاده‌ای کانتینری یخچالدار می‌تواند هزینه‌های زیادی را بر تجارت اضافه کند، همچنین با مشکل عدم وجود زیرساخت‌های سردخانه‌ای برای محصولات کشاورزی مواجه هستیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات اظهار داشت: برای تسهیل تجارت با امارات راهکارهایی مانند تسهیل سفرهای فعالان اقتصادی، ارتباط بانک‌های ملی و صادرات با بانک‌های امارات، برگزاری‌های نمایشگاه‌های دائمی وجود دارد که می‌تواند کمک شایانی به بهبود فضای تجاری کند.

وی تاکید کرد: حضور پررنگ تجار ایرانی در نمایشگاه اکسپو، اتخاذ دیپلماسی فعال اقتصادی به خصوص در مورد امارات، بحرین و به ویژه عربستان با ظرفیت ۱۳۵ میلیارد دلاری پذیرش کالا، وجود دارد.

وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر اینها ما نیاز به تصویب FATF داریم، امارات بر قوانین آن تأکید زیادی دارد و این موضوع در تجارت با امارات باعث مشکل شده است.

به گزارش ایرنا، کارنامه تجارت ایران در ۱۱ ماهه سال جاری به ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید که سهم صادرات ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.

 

دانلود فایل PDF ارائه شده در نشست خبری اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات 1399/12/20

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا