امارات

افشای اختلافات عربستان و امارات؛ ائتلاف ریاض و ابوظبی فروپاشید؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، پایگاه خبری عربی ۲۱ در گزارشی با تیتر «آیا ائتلاف عربستان و امارات فروپاشیده است؟» نوشت: غیبت محمد بن زائد آل نهیان رئیس امارات در نشست سران کشورهای عربی در جده، سوالات زیادی را در خصوص آینده ائتلاف میان ریاض و ابوظبی مطرح کرده است. برخی محافل رسانه‌ای گزارش داده‌اند که بن زائد در یک سفر اروپایی رسمی بوده و به همین دلیل در نشست جده شرکت نکرد اما واقعیت آن است که عدم شرکت سران عربستان و امارات در نشست‌هایی که دو کشور برگزار می‌کنند تبدیل به یک حقیقت شده و اختلافات فیما بین را علنی و آشکار کرده است. در ادامه این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد همان بحران یمن که باعث به وجود آمدن این ائتلاف شده، خود باعث فروپاشی آن شده است. بعد از تشکیل ائتلاف علیه نیروهای انصارالله یمن، اختلاف نظر امارات با عربستان در این خصوص آشکار شد. امارات به دنبال به دست گرفتن کنترل سواحل یمن و جزیره سقطری و حمایت از شورای انتقالی جنوب یمن بود. این کشور توقف مشارکت خود را در اوایل سال ۲۰۲۰ در ائتلاف مذکور اعلام کرد. این در حالیست که عربستان این اقدامات را یکجانبه توصیف کرده و آن را به ضرر اهداف مداخله ائتلاف سعودی در یمن دانست.

در این گزارش نوشته شده است: برخی تحلیلگرانی که روابط میان عربستان و امارات را موشکافی می‌کنند از این حقیقت غافل هستند که پایه‌های اقتصاد دو کشور تا حد زیادی به یکدیگر شبیه است. هر دو آنها به نفت وابستگی دارند و رهبران دو کشور برای متنوع کردن منابع اقتصادی خود تلاش‌های زیادی کردند. همانطور که عربستان پروژه «نیوم» را در پیش گرفته امارات تلاش می‌کند این کشور را به مرکز تبادلات تجاری در سایه توجه به اهمیت بنادر و انتقال مقر شرکت‌های خارجی به امارات تبدیل کند.

در ادامه این گزارش آمده است: این بدان معنی است که دستاوردهای امارات در زمینه‌های سیاست خارجی و اقتصادی به ضرر عربستان در همان سطوح و در مسیر عکس است. بن زائد در نشست‌هایی که رئیس جمهور چین در عربستان، مشارکت داشته حضور نیافته است. به دنبال آن، بن سلمان در نشست شش جانبه در امارات با حضور رهبران کشورهای عربی شرکت نکرد. بعد از آن بود که مقامات امارات در نشست اردن با حضور مقامات سوریه، مصر، عربستان و عراق شرکت نکرد.

در این گزارش تاکید شده است: جدای از این شرکت نکردن‌ها، رسانه‌های عربستان مواضع جدیدی در قبال امارات اتخاذ کرده‌اند؛ این موضع گیری ها از سوی تعدادی از معروفترین اصحاب رسانه در عربستان علیه امارات اتخاذ می‌شود. عربستان و امارات طی سالیان گذشته موفق شدند اختلافات فیمابین را پنهان نگه دارند اما عدم شرکت مقامات دو کشور در نشست‌های مذکور و موضع گیری های خصمانه در قبال یمن و نفت بیانگر علنی شدن این اختلافات و فروپاشی ائتلاف مشترک و حتی رسیدن روابط دوجانبه به سطح رقابت برای به دست گرفتن رهبری منطقه‌ای و اقتصادی، است.

در ادامه این گزارش آمده است: اختلافات سیاسی میان عربستان و امارات به مرزها نیز کشیده شده به طوری که شاهد بحران کامیون‌ها در منطقه مرزی الغویفات و عدم صدور مجوز ترخیص کالا از سوی گارد مرزی عربستان هستیم. همچنین بخوانید جزئیات مهم از حمله موشکی یمن به امارات یورش نیروهای متحد امارات به هم‌پیمانان سعودی در جنوب یمن اختلاف امارات و عربستان در یمن بالا گرفت امارات: زمان تمرکز بیشتر بر راه حل سیاسی در یمن فرا رسیده است
منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا