امارات

سفر رئیس امارات به باکو و تاکید علی‌اف بر تعمیق همکاری‌ها

محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات و هیات همراه او امروز سه شنبه با رئیس جمهوری آذربایجان و دیگر مقامات جمهوری آذربایجان گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی امارات (وام)، شیخ محمد در ابتدای این دیدار تاج گلی را بر آرامگاه حیدر علی‌اف، بنیانگذار آذربایجان قرار داد. الهام علی‌اف هم دوشنبه در ضیافت شام میزبان هیات امارات بود.

رئیس‌جمهوری آذربایجان در نشست با رئیس امارات گفت: همکاری ما چند وجهی است و زمینه‌های بسیاری را در بر می‌گیرد. گام‌های بسیار مهمی در گذشته نه چندان دور در زمینه انرژی به‌ویژه انرژی سبز برداشته شده است.

الهام علی‌اف با یادآوری افتتاح نیروگاه خورشیدی ۲۳۰ مگاواتی در جمهوری آذربایجان در اکتبر گذشته گفت: راه‌اندازی این نیروگاه با سرمایه‌گذاری کشور شما امکان‌پذیر شد. این اولین قدم است. بر اساس قراردادها و تفاهمنامه‌های امضا شده، سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی برای تولید ۱۰ گیگاوات انرژی سبز در آذربایجان پیش‌بینی شده است.

هیچ اطلاعات دیگری در مورد ماهیت گفتگوهای مورد بحث منتشر نشده است، اما مطمئنا جمهوری آذربایجان مایل است از تجربه امارات در میزبانی COP۲۸ در ماه دسامبر درس بگیرد، زیرا این کشور آماده میزبانی COP۲۹ در اواخر سال جاری میلادی در باکو است.

COP۲۹ بزرگترین رویداد بین‌المللی خواهد بود که تاکنون در قفقاز جنوبی برگزار شده است. سایت رسمی رئیس جمهوری آذربایجان همچنین تعدادی از اسناد مورد توافق دو طرف را که صبح امروز در چارچوب این سفر امضا شد، فهرست کرده است.

آنها عبارتند از «یادداشت تفاهم در مورد مشارکت استراتژیک بین جمهوری آذربایجان و امارات متحده عربی»، «یادداشت تفاهم در مورد همکاری بین وزارت دارایی جمهوری آذربایجان و وزارت دارایی امارات متحده عربی»، «پروتکل میان وزارت اکولوژی و منابع طبیعی جمهوری آذربایجان و وزارت تغییر اقلیم و محیط زیست امارات»، «یادداشت تفاهم همکاری بین دانشگاه ADA و آکادمی دیپلماتیک انور قرقاش»، «یادداشت تفاهم همکاری سرمایه‌گذاری در پروژه‌های انتقال برق بین وزارت انرژی جمهوری آذربایجان و وزارت سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی»، «توافقنامه چارچوب همکاری استراتژیک برای تقویت بیشتر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک آذربایجان و فعال کردن عملیات صادرات انرژی سبز»، «تقویم رویدادها برای ساخت پروژه‌های خورشیدی و بادی یک گیگاواتی برای نصب در خشکی در آذربایجان»، «توافقنامه همکاری استراتژیک بین شرکت‌های ADNOC (شرکت ملی نفت ابوظبی) و SOCAR (شرکت نفت دولتی جمهوری آذربایجان)».

310310 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1858782
منبع: خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا