امارات

مانور محرمانه عربستان و امارات/ روایتی از پشت پرده بده‌بستان مخفی ابوظبی و تل‌آویو

به گزارش اقتصادنیوز، جنگ غزه فعالیت تجاری اسرائیل با امارات متحده عربی را سردتر کرده، آن هم در شرایطی که امارات متحده عربی برجسته ترین کشور عربی بود که بعد از 30 سال به بهانه توافق نامه ابراهیم که  سال 2020 با میانجیگری ایالات متحده منعقد شد، با اسرائیل روابط رسمی برقرار کرد. دو بازیگر این رابطه را در طول جنگ شش ماهه اسرائیل در غزه هنوز حفظ کرده اند، هرچند رابطه شان بسیار شکننده است. در پی توافق ابراهیم، کارآفرینان اسرائیلی با پروازهای مستقیم از تل‌آویو، راهی کشورهای حاشیه خلیج فارس شدند، روابط تجاری جدیدی برقرار کرده و تعاملاتی که پنهان نگاه داشته بودند را گسترش دادند. معاملات اعلام شده قبل از جنگ شامل سرمایه گذاری در امنیت سایبری، فین تک، انرژی و فناوری کشاورزی بود. روابط  تل آویو و ابوظبی کم رنگ شد؟

در همین راستا، 10مقام، مدیر اجرایی و کارآفرین اسرائیلی به رویترز گفتند که روابط تجاری با امارات به عنوان بازیگر پرنفوذ خلیج فارس دست نخورده باقی مانده، اما این گروه از بحث در مورد قراردادهای اخیر خودداری کردند. رافائل ناگل، کارآفرین یهودی- آلمانی ساکن امارات متحده عربی که سرپرستی گروه تجاری خصوصی را عهده دار است؛ گروهی که دامنه روابط تجاری بین اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس را گسترش می دهد در این باره مدعی است« تعامل ها به حداقل رسیده و این چیزی است که شاهدش هستیم».شش بانکدار و وکیل در امارات متحده عربی نیز گفتند که روابط تجاری بین شرکت‌های اسرائیلی و اماراتی جنگ را تحمل کرده، اما تعداد معاملات جدید در حال انجام کم تر شده است.به گفته این گروه، دولت امارات در باب ارتقای روابط با اسرائیل محتاط است. در همین حال، در اسرائیل، بسیاری از کسب و کارها کارکنان خود را برای خدمت سربازی فراخوانده  که این خود بر تعاملات تاثیر می گذارد.

به نوشته میدل ایست مانیتور، یکی از مقام های امارات به سؤالات رویترز در مورد اینکه چگونه روابط اقتصادی با اسرائیل تحت تأثیر جنگ قرار گرفته پاسخی مستقیم نداد. این مقام اماراتی که نخواست نامش فاش شود گفت: با این حال، گفتگوهای دیپلماتیک و سیاسی امارات متحده عربی با اسرائیل، تلاش های بشردوستانه برای کمک به مردم غزه را تسهیل کرده است. امارات تنها کشور عربی است که هنوز میزبان سفیر اسرائیل است. تل‌آویو دیپلمات های خود را از سایر کشورهای عربی که با آنها در ارتباط است، فراخواند. پس از برقراری روابط دیپلماتیک رسمی میان اماارت و اسرائیل در سال 2020، دو بازیگر به سرعت شراکت اقتصادی را بازتعریف کردند. این گزاره برخلاف قراردادهای صلح چند دهه ای اسرائیل با مصر و اردن است؛ بازیگرانی که هنوز نتوانسته اند روابط تجاری قابل توجهی با اسرائیل برقرار کنند.

تجارت در خفا!

بر اساس داده های اداره مرکزی آمار اسرائیل، تجارت سال گذشته 17 درصد رشد کرد و به 2.95 میلیارد دلار رسید. به گفته این دفتر، علیرغم سرد شدن روابط در پی جنگ، تجارت در سه ماهه اول سال 2024 7 درصد بیشتر از سال قبل بود.اما گردشگران اسرائیلی که بارها به امارات سفر داشتند، اکنون دیگر هتل‌ها، رستوران‌ها و بارهای دبی را پر نمی‌کنند – اگرچه اسرائیلی‌ها و یهودیان می‌گویند همچنان در این کشور امنیت دارند. در امارات، برخلاف سایر کشورهای عربی، تظاهرات عمومی در حمایت از فلسطینی ها یا علیه اسرائیل برگزار نشده است. با این حال، نمادهای مرتبط با ناسیونالیسم فلسطینی، مانند چفیه، در خیابان های دبی دیده می شود. بروس گورفین، یهودی -آمریکایی و کارآفرینی که برای اولین بار در اواخر دهه 1990 به امارات متحده عربی نقل مکان کرد، گفت: «پس از هفتم اکتبر رویکرد کشورهای عربی محتاطانه تر شده است».

در همین راستا، چندین اسرائیلی که پیش از جنگ در امارات متحده عربی تجارت می کردند، گفتند که جنگ روابط شخصی و تجاری آنها با اماراتی ها و سایر اعراب در امارات را تحت تاثیر قرار داده است. اما آنها تاکید دارند که از هر دو طرف تقاضا دارند که روابط تجاری حاکم فاش نشود. الی وورتمن، یکی از بنیانگذاران شرکت سرمایه گذاری اسرائیلی موسوم به PICO Venture Partners، در این باره گفت: «من فکر می کنم دلسردی کلمه منصفانه ای است.»  وورتمن معتقد است که روابط نزدیکی که پس از عادی سازی محقق شده بود، به حفظ روابط تجاری با امارات کمک کرده؛ این همان گزاره ای است که توسط مقامات اسرائیلی و سایر مدیران اجرایی که رویترز با آنها صحبت کرد نیز تکرار شد. یکی از مدیران اسرائیلی فعال در -IL Zone، پلت فرم غیردولتی مستقر در اسرائیل که هدف آن توسعه روابط تجاری امارات و اسرائیل است، گفت که مقامات اماراتی به آنها اطمینان داده اند که سرمایه گذاری در اسرائیل به دلیل جنگ متوقف نخواهد شد، اما از اسرائیلی ها خواسته اند تا از اعلام هرگونه معامله خودداری کنید.

مایکل میریلاشویلی، مدیر عامل واترگن، شرکت اسرائیلی که ماشین‌هایی را توسعه می‌دهد که می‌توانند آب آشامیدنی را از هوا تولید کنند، در ژوئن 2021 یک قرارداد مشارکت سه جانبه با شرکت ابوظبی، بینونه و دانشگاه تل‌آویو برای پیشبرد تحقیقات در زمینه تکنولوژی آب امضا کرد. میریلاشویلی گفت که همکاری با همتایان اماراتی همچنان گرم است و از 7 اکتبر تاکنون تفاوتی در روابط مشاهده نکرده است.رابرت موگیلنیکی، محقق فعال در مؤسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن، گفت که جنگ غزه «مشوق بزرگ» برای امارات متحده عربی جهت انجام ابتکارات اقتصادی جدید بزرگ بود. با این همه یک شرکت اسرائیلی در ماه مارس اعلام کرد که شرکت نفت دولتی ابوظبی برنامه های خود را برای تصاحب سهام 2 میلیارد دلاری در تولیدکننده گاز اسرائیلی «نیومد انرژی» به حالت تعلیق درآورده اند.

دیدیه طوبیا، مدیر اجرایی استارت آپ Aleph Farms، که سرمایه گذاری را از یک صندوق دولتی ابوظبی طی دور مالی 2021 دریافت کرد، به رویترز گفت که اکنون در مورد شرکت های اسرائیلی که با امارات تجارت می کنند، حساسیت ها بالا است. با این همه براساس پیش بینی ادعایی‌اش، پس از پایان جنگ فرایند همکاری تسریع خواهد شد.در این میان، مقامات امارات متحده عربی تاکید کرده اند که ایجاد روابط با اسرائیل تصمیم یاستراتژیک است که آنها قصد لغو آن را نداشته اند. با این حال، برخی از آنها به طور خصوصی نسبت به تلفات بالای غیرنظامیان ابراز ناامیدی کرده اند.به گفته چهار منبع آگاه، جنگ روابط امارات متحده عربی با بنیامین نتانیاهورا به شکلی منفی تحت تاثیر قرار داده است.به گفته این چهار منبع، رهبران امارات در حال حاضر به ندرت مستقیماً با نتانیاهو صحبت می کنند.از منظری دیگر آنها مدعی شده اند که مقام های ابوظبی به واسطه ناامیدی از نتانیاهو بیش از همیشه با یائیر لاپید و نفتالی بنت، نخست وزیران پیشین اسرائیل رایزنی دارند.

 

  همچنین بخوانید درخواست الجزایر برای برگزاری جلسه شورای امنیت سفر لاپید به امارات سیگنال محرمانه قطر برای حماس، اسرائیل و آمریکا/ معمای اضطراب میانجی ناراضی! نقشه چین و آمریکا نقش بر آب شد/ هزینه رویارویی ایران و اسرائیل برای پکن و واشنگتن
منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا