امارات

بن سلمان، امارات را تهدید کرد/ خواهید دید چه کاری می‌توانم انجام بدهم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، وال‌استریت ژورنال گزارش داد که محمد بن سلمان در سال گذشته در گفتگویی خصوصی با خبرنگاران، امارات را تهدید به اعمال تحریم کرد. این تهدید در بحبوحه شکاف فزاینده بین بن سلمان و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس‌جمهور امارات متحده عربی که ناشی از اختلافات بر سر سیاست‌های منطقه‌ای و محدودیت‌های اوپک بود، مطرح شد. به نوشته میدل ایست آی، ولیعهد در نشست خبری ماه دسامبر به خبرنگاران گفت که فهرستی از خواسته‌ها را به ابوظبی ارسال کرده و هشدار داد که اگر امارات به تضعیف پادشاهی ادامه دهد، عربستان اقداماتی تنبیهی علیه متحد منطقه‌ای خود انجام خواهد داد.

به نقل از افرادی که در این نشست شرکت کرده بودند، وی گفت: «این بدتر از کاری خواهد بود که من با قطر انجام دادم». در سال ۲۰۱۷، ریاض با حمایت ابوظبی و بحرین دوحه برای بیش از سه سال را تحت محاصره دیپلماتیک و اقتصادی قرار داد. روابط بین عربستان سعودی و قطر دوباره در سال ۲۰۲۱ به حالت عادی بازگشت.

به گفته منابع وال‌استریت ژورنال، در حالی که بن سلمان و بن زاید برای تسلط بر منطقه خلیج‌فارس رقابت می‌کنند، درگیر جنگ قدرت بوده و بیش از شش ماه است که با هم صحبت نکرده‌اند. محمد بن سلمان به خبرنگاران سعودی گفت که امارات از پشت به ما خنجر زده و هشدار داد که آنها خواهند دید که من چه کاری می‌توانم انجام دهم.

این شکاف نشان‌دهنده رقابت بزرگی بر سر نفوذ ژئوپلیتیک و اقتصادی در خاورمیانه و بازارهای جهانی نفت است که با کاهش دخالت ایالات متحده در منطقه تشدید شده است. هر دو کشور همچنین در حال همکاری با روسیه و چین هستند.

افزایش تنش‌ها نگرانی‌هایی را در میان مقامات آمریکایی ایجاد کرده است. آن‌ها می‌ترسند که رقابت خلیج‌فارس مانع تلاش‌ها برای ایجاد یک اتحاد امنیتی یکپارچه علیه ایران، حل‌و‌فصل جنگ در یمن و گسترش روابط دیپلماتیک اسرائیل با کشورهای مسلمان شود.

ریاض و ابوظبی منافع متفاوتی در یمن و سودان دارند. همچنین فشار عربستان برای  افزایش قیمت جهانی نفت  نیز باعث ایجاد اصطکاک با امارات شده است. همچنین عربستان سعودی ابتکار بازگشت دمشق به اتحادیه عرب را به دست گرفت؛ تلاش دیپلماتیکی که مدت‌ها توسط امارات انجام می‌شد. در همین حال، نزدیکی دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران در اوایل سال جاری، امارات متحده عربی را غافلگیر کرد. تنش‌های اقتصادی

تلاش عربستان سعودی برای تنوع‌بخشیدن به اقتصاد خود و کاهش اتکا به نفت نیز این کشور را وارد رقابت مستقیم با امارات کرده است. ولیعهد قصد دارد شرکت‌ها را برای انتقال مقر منطقه‌ای خود به ریاض، راه‌اندازی مراکز فناوری، و ایجاد مراکز توریستی و لجستیکی جذب کرده و موقعیت دبی به‌عنوان مرکز تجاری خاورمیانه و یک مدل تجاری پرورش‌یافته را به چالش بکشد.

اختلاف بین دو رهبر به نشست اوپک در ماه اکتبر نیز کشیده شد. امارات عربستان سعودی را متهم کرد که این کشور را مجبور به موافقت با  کاهش تولید نفت  کرده است. اماراتی‌ها آمادگی خود برای خروج از اوپک را ابراز کردند که نشان‌دهنده نارضایتی آن‌ها از تسلط عربستان در این سازمان است.

دولت بایدن تلاش‌هایی را برای آشتی‌دادن دو طرف انجام داده و در ماه می دیداری بین محمد بن سلمان و شیخ طحنون بن زاید، برادر کوچک‌تر رئیس‌جمهور امارات و مشاور امنیت ملی امارات ترتیب داد.

رهبر عربستان به طحنون گفت که امارات نباید در آتش‌بس تحت رهبری عربستان در یمن دخالت کند و به ابوظبی قول امتیاز داد. با این حال، به گفته منابع وال‌استریت ژورنال، ولیعهد بعداً به مشاوران خود گفت که هیچ سیاستی را در قبال امارات تغییر ندهند.

بن سلمان به آن‌ها گفت: «دیگر به اماراتی‌ها اعتماد ندارم». همچنین بخوانید چرا بن‌سلمان به فکر تنش‌زدایی افتاد؟ افشای اختلافات عربستان و امارات؛ ائتلاف ریاض و ابوظبی فروپاشید؟ عربستان در صدر جدول رشد اقتصادی در میان اقتصادهای بزرگ پشت پرده تلاش عربستان برای پایان دادن به جنگ سودان
منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا