امارات

نقش درهم امارات بر دموکراسی آمریکایی/نفوذ به کاپیتول هیل!

به گزارش اقتصادنیوز، تلاش‌های امارات متحده عربی برای هدایت سیاست خارجی ایالات متحده در راستای منافع ملی کشورهای خلیج فارس به یک چالش امنیتی برای واشنگتن تبدیل شده است؛ مقوله ای که امروز بیش از هر زمان دیگر مورد توجه شورای اطلاعات ملی این کشور قرار گرفته است. محرمانه‌های نفوذ اطلاعاتی امارات

درست است که تلاش های امارات برای هدف قرار دادن سیاست ایالات متحده به یکی از نگرانی امنیت ملی در جامعه اطلاعاتی آمریکا تبدیل شده است با این همه بر اساس گزارش جان هادسون، خبرنگار واشنگتن‌پست،  بررسی دقیق چنین مستندی از سوی سازمان های اطلاعاتی بسیار غیرمعمول است چرا که نهادهای مربوطه موظف هستند بر تهدیدهای خارجی تمرکز کرده و معمولا از مشارکت در فعالیت هایی که می توانند در قاب مطالعه سیاست ایالات متحده یا مقام های این کشور قلمداد شود، اجتناب کنند.

رسپانسیبل استیتکرفت با استناد به گزارش هادسون که براساس گفتگو با منابع ناشناس که اسناد طبقه بندی شده را مطالعه کرده‌اند، در این باب نوشت که فعالیت‌های پوشش داده شده در این گزارش توسط سه چهره‌ای که متن آن را مطالعه کرده‌اند برای واشنگتن‌پست تبیین شده که به فعالیت‌هایی چون تلاش‌های غیرقانونی و قانونی برای هدایت سیاست خارجی ایالات متحده در راستای منافع خودکامگان عرب حاشیه خلیج فارس اشاره شده است. به گفته این افراد، خیز امارات برای هدف قرار دادن سیاست ایالات متحده از طریق سوء استفاده از آسیب‌پذیری‌های حاکمیت آمریکا و با تکیه بر کمک‌های کمپینی، شرکت‌های لابی قدرمند و اجرای قوانین افشاگرانه که با هدف مقابله با مداخله دولت های خارجی تعرف شده، اجرایی شده است.

نفوذ به کاپیتول هیل

در حالی که گزارش شورای اطلاعات در باب مداخله غیر قانونی امارات در امریکا محرمانه بود، اطلاعاتی که در دسترس عموم قرار دارد نشان می دهد که ابوظبی یکی از بزرگ ترین عملیات نفوذ قانونی را در ایالات متحده اجرایی کرده، همانگونه که در خلاصه مستند موسسه کوئینسی آمده، قانون ثبت عوامل خارجی( فارا)، تاکید دارد که لابی روابط عمومی و سایر شرکت هایی که از جانب امارات بین سال های 2020 تا 2021 فعالیت داشتند، بیش از ده هزار کنش سیاسی را به نمایندگی از مشتری های اماراتی خود گزارش کرده اند.

همزمان بسیاری از اسناد نشان از دسترسی جدی نفوذی ها به فعالیت های کاپیتول هیل را دارند.بدین معنا که لابی گران اماراتی تقریبا با تمامی دفاتر کنگره توسط تماس داشتند تا بدین بهانه به اجرایی شدن مقوله هایی چون فروش سلاح به امارات، تقویت بی اعتمادی بیشتر به فعالیت های ایران، گسترش دامنه روابط کشورهای عربی با اسرائیل و بسیاری از تصمیم های سیاسی کلیدی در قالب سیاست خارجی ایالات متحده در خاورمیانه و در راستای منافع خود کمک کنند. سایه درهم امارات بر کمپین های انتخاباتی

برمبنای همین مستند اعضای کنگره که نفوذی های اماراتی با آنها تماس گرفته بودند نیز در کمیپن های تبلیغاتی به همین شرکت های لابی گری متوسل شده اند. بیش از 500 هزار دلار از کمک های کمپین ها از شرکت های ثبت شده فارا که در راستای منافع امارات متحده فعالیت دارد دراختیار بیش از 100 عضو کنگره قرار گرفته، همان هایی که بین سال های 2020 و 2021 با لابی های امارات تماس داشتند.

در حالی که این احتمال وجود دارد که این تراکنش ها به عنوان سیاست پرداخت برای بازی لحاظ شود، با این همه تمامی این فعل و انفعال ها غیر قانونی نیستند. بیانیه های تکمیلی فارا، جایی که اطلاعات محرمانه در اختیارشان است، روشن می کنند که این کمک ها از جانب امارات با هر مشتری خارجی دیگر انجام نمی شود بلکه کمک ها از منابع مالی شما و از طرف خود شما است که هزینه می گردد. اتاق فکرها در خدمت نفوذی‌های ابوظبی

اتاق های فکر یکی دیگر از اجزای حیاتی تلاش های نفوذ قانونی امارات در ایالات متحده محسوب می شوند. هادسون در گزارش خود آورده، براساس سوابق اسناد موجود در دادگستری، امارات متحده عربی از سال 2016 بیش از 154 میلیون دلار برای لابی گران هزینه کرده، همچنین بیش از صدها میلیون دلار را در قاب کمک های مالی در اختیار دانشگاه ها و اندیشکده های آمریکایی قرار داده؛ نهادهای تخصصی که در تدوین اسناد سیاسی با یافته هایی به نفع امارات متحده عربی، فعالیت دارند.

امارات متحده عربی یکی از مهم ترین کمک کنندگان خارجی به اندیشکده های ایالات متحده است که هر ساله میلیون ها دلار کمک مالی را در اختیار بانفوذترین اندیشکده های آمریکا از جمله شورای آتلانتیک، موسسه بروکینگز، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی و خاورمیانه ارائه می کند. به نظر می رسد در برخی از موارد اتاق های فکری که توسط امارات تامین مالی می شوند تحلیل ها  و نوشته های عمومی را ارائه می دهند که در راستای منافع سرمایه گذاران امارات باشد.

اتاق های فکر حتی به خواست دولت امارات گزارش های خاصی نوشته اند و حداقل در یک مورد، یکی از کارمندان پیشین سفارت امارات را استخدام و موظف کردند تا گزارشی را تهیه کند؛ گزارشی که به سیاستگذاران در باب استراتژی ایالات متحده در خاورمیانه جهت می دهد.

  نقش درهم امارات بر دموکراسی آمریکایی

 با این همه علیرغم سابقه مداخله امارات در سیاستگذاری ایالات متحده، رکوردی که در جامعه اطلاعاتی آمریکا در بالاترین سطح خود ثبت شده است، هیچ نشان روشنی مبنی بر این که ابوظبی به واسطه فعل خود با پیامدهای منفی روبرو می شود، وجود ندارد.

هادسون در همین باب با یک قانون گذار آمریکایی که گزارش محرمانه را خوانده بود، گفتگو داشت؛ این عضو کنگره از نقش پول امارات در تاثیرگذاری بر دموکراسی آمریکا ابراز نگرانی کرد و گفته بود باید یک خط قرمز بسیار روشن در برابر بازی امارات در سیاست امریکا تعریف شود. او در ادامه خاطر نشان کرد، من در باب این که چنین محرمانه ای را با امارات در سطح بالایی مطرح کرده ایم، متقاعد نشدم. همچنین بخوانید قیمت سکه ریخت/ دلار و درهم اصلاح شد سند ۶دانگ جزایر سه گانه به نام کیست ؟ +فیلم پاتک اونس طلا به بازار سکه/ زنگ خطر خروج نوسانگیران بازار ارز به صدا در آمد فرهاد مجیدی اماراتی‌ها را به وجد آورد
منبع: اقتصاد نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا