امارات

نیروگاه هسته‌ای امارات راه‌اندازی شد

به گزارش خبرآنلاین،  سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای در امارات از زمان صدور مجوز بهره برداری از چهارمین واحد در نیروگاه هسته ای «براکه» به فعالیت نظارتی خود در مرحله بارگیری سوخت و آزمایش‌های مختلف دیگر ادامه داده و اکنون به مرحله راه‌اندازی رسیده است و این مرحله یکی از مراحل مهم در نیروگاه‌های هسته‌ای برای شروع فرایند تولید انرژی به‌شمار می‌رود.

به نقل از خبرگزاری رسمی امارات، سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای در بیانیه‌ای ضمن اعلام آغاز این مرحله مهم تاکید کرد این دستاورد در نتیجه فعالیت‌ فشرده نظارتی از سوی این سازمان از جمله بازرسی مستمر برای تضمین امنیت و سلامتی این واحد هسته‌ای محقق شد.

به نقل از ایسنا از زمان صدور مجوز ساخت این نیروگاه، سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای فعالیت نظارتی خود را آغاز کرده و بازرسان زیادی در نیروگاه مستقر کرده است.

تقریبا در اواخر آبان ماه امسال سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای امارات متحده عربی به شرکت انرژی «نواة» اجازه آغاز فعالیت و بهره‌برداری ‌از واحد چهارم نیروگاه براکه که ساخت آن در سال ۲۰۱۵ آغاز شد، صادر کرد.

 بهره‌برداری از چهارمین راکتور هسته‌ای نیروگاه براکه، واقع در منطقه الظفره در ابوظبی لحظه‌ای تاریخی را برای تحقق چشم‌انداز انرژی هسته‌ای امارات نشان می‌دهد.  

سازمان فدرال تنظیم مقررات هسته‌ای امارات (FANR) اعلام کرد که پس از ارزیابی کامل اسناد درخواست، انجام اقدامات نظارتی قوی و بازرسی در زمینه‌های ایمنی، امنیت و پادمانی، تصمیم خود را برای صدور مجوز گرفته است. همچنین آمادگی سازمانی و نیروی انسانی نواة را ارزیابی و اطمینان حاصل کرده است که واحد چهارم این نیروگاه با تمام الزامات نظارتی مطابقت دارد.

ساخت چهارمین واحد نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین واحد براکه آغاز شد. سه واحد اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

امارات متحده عربی در سال ۲۰۰۸ برنامه خود را برای اجرای برنامه انرژی هسته‌ای پس از آن آغاز کرد که دولت این کشور تصمیم به ساخت و راه‌اندازی یک نیروگاه هسته‌ای برای تامین ۲۵ درصد برق مورد نیاز کشور، تنوع بخشیدن به منابع انرژی و حمایت از چشم‌انداز انرژی بلندمدت خود گرفت. ساخت اولین واحد نیروگاه در سال ۲۰۱۲ آغاز شد و براکه سرانجام در سال ۲۰۲۰ به شبکه برق‌رسانی متصل شد.

حمد الکعبی، نماینده دائم امارات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نایب رئیس هیات مدیره  تنظیم مقررات هسته‌ای امارات بهره‌برداری از چهارمین راکتور نیروگاه براکه را یک لحظه تاریخی برای امارات دانست و گفت: این، جایی است که امارات چشم‌انداز خود را که ۱۵ سال پیش در توسعه برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیزش در منطقه آغاز شد، تحقق بخشید.

وی ادامه داد: بررسی درخواست مجوز بهره‌برداری برای واحد چهار توسط تیمی متشکل از ۹۰ درصد کارشناسان هسته‌ای اماراتی انجام شد. این نشان دهنده موفقیت استراتژی FANR در ایجاد توانایی و مهارت اماراتی‌ها برای تنظیم بخش هسته‌ای و تضمین عملکرد ایمن آن است.

نیروگاه براکه متعلق به نواة، شرکت انرژی هسته‌ای امارات (ENEC) است. مدت  زمان پروانه بهره‌برداری از واحد چهارم براکه ۶۰ سال است.

311311 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1879877
منبع: خبر آنلاین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا